Biertje wordt door stijgende graanprijs wéér duurder

Biertje wordt door stijgende graanprijs wéér duurder

Vorig artikel Volgend artikel

Het voelt een beetje als een repeterend verhaal: bierprijzen die jaarlijks stijgen. In het zuiden merken we dat rond carnaval eigenlijk altijd voor het eerst. Dit jaar ging de prijs in het Brabantse land op sommige plekken al door de ‘historische grens’ van 3 euro voor een beker pils. Heineken toept na het eerste kwartaal voor de tweede keer dit jaar over met het verhaal dat de bierprijs weer gaat stijgen.

Volgens de bierbrouwer heeft dit vooral te maken met de oorlog in Oekraïne en de graanprijs die daardoor steeds duurder wordt. Daarnaast stijgen de energiekosten nog altijd en is (goed) personeel lastig te krijgen. Al met al komt het zo in de kroeg of op het terras erop neer dat je straks voor drie vaasjes daar bijna net zoveel kwijt bent als voor een krat bier in de supermarkt.

Prijs van fluitje

Daarom heeft Heineken aangegeven de inkoopprijs van een liter omhoog te gooien. Iedereen snapt dat als een van de grootste dit doet, dat de rest van de bierbrouwers gaan volgen. In maart betaalde je gemiddeld in Nederland voor een biertje (fluitje) 2,77 euro. Die prijs gaat dus hoe dan ook omhoog, maar met hoeveel ligt aan de horecagelegenheden zelf.

Altijd stijgen

Wat enorm opvallend blijft is dat de bierprijs ieder jaar stijgt, zo ver als ik mij kan herinneren is die nog nooit lager geworden dan het jaar daarvoor. In de grote steden zijn er inmiddels plekken waar je makkelijk 4 euro voor een vaasje betaalt. De beste grap is dat je van experts hoort dat de kostprijs van bier eigenlijk niet zo hoog is. De prijzen van alles er omheen gaan omhoog, waardoor de horecaondernemers iedere keer meemoeten.

Alles duurder

Dat is dus weer slecht nieuws voor de consument die wel toe is aan goede terrasmiddagen (of -avonden) met een hapje en ijskoude versnaperingen. Want de rekening die je op het eind van zo’n middag of avond krijgt, is toch stukken duurder dan je gewend bent van vóór de pandemie. Met een overvolle festivalzomer voor de boeg, gaat het ernaar uitzien dat de consument keuzes moeten maken. Hopelijk levert dit niet meer klappen op voor de horeca.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies