Bewuste Visweek vraagt aandacht voor duurzame vis

Bewuste Visweek vraagt aandacht voor duurzame vis

Vorig artikel Volgend artikel

Deze week is het voor de achtste keer dat de Bewuste Visweek wordt gehouden. Van maandag tot en met zondag wordt er via allerlei kanalen extra aandacht besteed aan duurzaam gevangen of gekweekte vis met de internationale keurmerken MSC en ASC.

Of het nou om vis gaat of allerlei voedingsproducten: het is altijd belangrijk om te weten waar je voedsel vandaan komt. Vandaar zou het fijn zijn om in het algemeen wat meer duidelijkheid te hebben op het gebied van voedselkeurmerken. Gelukkig is er in de viswereld geen wildgroei aan keurmerken en kom je met de VISwijzer en het ASC- en MSC-keurmerk een heel eind.

Keurmerken

De twee internationale keurmerken die enigszins centraal staan tijdens de Bewuste Visweek zijn er voor in het wild gevangen vis en gekweekte vis. Het groene keurmerk van de Aquaculture Stewardship Council (ASC) is voor gekweekte vis die een lagere impact heeft op het milieu, grootgebracht met duurzamer voer en het personeel heeft betere arbeidsomstandigheden.

Het blauwe keurmerk van de Marine Stewardship Council (MSC) is in het leven geroepen om overbevissing tegen te gaan en laat zien dat de vissers die de vis hebben gevangen zich actief inzetten om de visstand op peil te houden en ze zo min mogelijk schade toebrengen aan het leven in de zee.

Gezamenlijke doelstelling

Tijdens de Bewuste Visweek proberen beide keurmerken de aandacht te vestigen om het verantwoord omgaan met vis en de visvangst. De doelstelling van MSC en ASC is om overbevissing tegen te gaan en niet-duurzame vismethoden zo goed als het kan uit te bannen. Met als gevolg: voldoende vis in de zee en gezonde oceanen, meren en rivieren. Daarvoor is het wel van belang dat consumenten kennis hebben van de keurmerken, daar moet de Bewuste Visweek mee helpen.

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies