‘Ready-to-drink cocktails zijn rond 2025 populairder dan gedistilleerde dranken’

‘Ready-to-drink cocktails zijn rond 2025 populairder dan gedistilleerde dranken’

Vorig artikel Volgend artikel

Het volume van de ready-to-drink (RTD) cocktails zit sinds 2018 in de lift. En volgens een nieuw rapport van IWSR Drinks Market Analysis zet die stijging in 2025 zo door dat het marktaandeel in de tien belangrijkste markten op de wereld is gestegen naar 8% van de totale sector. Daarmee worden het de snelste stijgers in de markt.

Persoonlijk ben ik nog niet helemaal overtuigd van de ready-to-drink cocktails al zijn de Martini Spritzante (in samenwerking met Sergio Herman) en de Kever Canned Cocktails wel zeer smaakvolle uitzonderingen gebleken. Ik vind namelijk een zelfgemaakte cocktail thuis net zo makkelijk en veel smaakvoller dan een pre-mixed ingeblikte variant.

Nieuwe generatie

Toch is er een generatie die steeds vaker voor gemakt kiest of het nou gaat om voedsel of om dranken. Dat is ook een van de voornaamste redenen dat de stijging van het marktaandeel ready-to-drink cocktails van 4% in 2020 doorstijgt naar 8% in 2025. Daarvoor is gekeken naar de alcoholmarkten in Australië, Brazilië, Canada, China, Duitsland, Japan, Mexico, Zuid-Afrika, het VK en de VS die met zijn allen goed zijn voor 85% van de RTD-volumes wereldwijd.

Brandy Rand, Chief Operating Officer van Amerika bij IWSR Drinks Market Analysis, duidt de verwachting: “RTD's groeien nog steeds sneller dan gedistilleerde dranken, wijn en bier. Dat wijst op een grote verschuiving in de interesse van consumenten in deze categorie in alle leeftijdscategorieën.”

Andere dranken

Rand geeft aan dat deze dranken verschillende doelgroepen aanspreken: “Het is belangrijk op te merken dat RTD's niet alleen marktaandeel stelen van bier, ze trekken ook consumenten van gedistilleerde dranken aan in markten zoals Australië en het VK, en ciderdrinkers in Zuid-Afrika.”

Hoewel ze in Nederland niet echt veel reuring veroorzaken spelen hard seltzers hier een belangrijke rol in. Op dit moment zijn ze wereldwijd goed voor 30% van de RTD-volumes, in 2025 is de verwachting van IWSR dat ze over de hele wereld gezien goed zijn voor 50% van het volume. Dat is nog altijd het gevolg van de vraag van bewuste consumenten naar ‘gezondere’ drankjes.

Bijzondere samenwerkingen

Wat het IWSR opviel was dat de afgelopen jaren allerlei drankenproducenten toegetreden zijn tot deze sector. Rand zegt daarover: “Veel bekende merken, van water tot energiedrankjes tot koffie, zijn onlangs overgestapt op alcoholische RTD's, wat heeft geleid tot een aantal strategische partnerschappen tussen frisdrank-, bier- en sterke drankbedrijven om de distributie over meerdere verkooppunten.”

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies