Subway werkt samen met Beyond Meat en brengt plantaardige Marinara Sub op markt

Subway werkt samen met Beyond Meat en brengt plantaardige Marinara Sub op markt

Vorig artikel Volgend artikel

In een poging om de dalende teneur bij Subway om te zetten, gaat het bedrijf samenwerken met Beyond Meat. In september is in 685 filialen in Amerika en Canada een plantaardige versie van de Marinara Sub met plantaardige gehaktballen verkrijgbaar.

De samenwerking tussen beide bedrijven moet een antwoord vormen op de dalende teneur die er rondom Subway hangt. Voor Beyond Meat is het na Dunkin’ Donuts, Del Taco en Tim Hortons een volgende stap in het veroveren van de vleesvervangersmarkt, waar Impossible Meat een grote concurrent is.

Groeiende markt

Uit een voorspelling van Euromonitor blijkt dat de Amerikaanse markt voor vleesvervangers in 2023 gegroeid zal zijn naar 2,5 miljard dollar. Die komt vooral door consumenten die alleseters zijn maar hun vleesinname willen verminderen (flexitariërs). Volgens onderzoeksbureau Nielsen maken die met 98% verantwoordelijk voor het kopen van vleesvervangende producten.

Voor Subway is deze samenwerking een belangrijke stap wat betreft de comeback-strategie van het bedrijf. Zo zijn er de afgelopen twee maanden verschillende samenwerkingen aangekondigd. Zo gaat het bedrijf bij King’s Hawaiian hun brood regelen en bij Halo Top de milkshakes. Een ander onderdeel van de strategie is dat het bedrijf 10.500 winkels in Amerika aan het vernieuwen is, daarbij wordt ook rekening gehouden met het thuisbezorgen van broodjes.

Schril contrast

De groeiende markt op het gebied van vleesvervangers staat in schril contrast met de neerwaartse spiraal de sandwichketen zit. Tijdens de financiële crisis waren de footlong voor vijf dollar niet aan te slepen. De restaurants van de keten schoten als paddestoelen uit de grond, het leek niet op te kunnen.

Maar naar verloop van tijd kwamen er gezondere alternatieven als concurrenten bij en bleek de prijs van de sandwiches niet meer rendabel. Zo werd de neerwaartse spiraal ingezet. In 2016 werden er voor het eerst meer restaurants van Subway gesloten dan geopend. Dat zette in 2018 door, zodoende zijn er vorig jaar 1100 locaties in Amerika gesloten. Daarmee kwam het totaal aantal restaurants op minder dan 25.000 terecht. Neemt niet weg dat Subway nog altijd de grootste restaurantketen in de VS is met ongeveer 14.000 restaurants.

Wes van Geneijgen

Is editor-in-chief a.i. van Eatly.nl. Werkt als freelance journalist en copywriter. Wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies