Food05.07.2024

Kweekvlees lijkt nu al populair in Nederland maar twijfels blijven


Kweekvlees lijkt in opkomst te zijn als mogelijke oplossing om de voedingsindustrie te verduurzamen. Dat blijkt uit recent onderzoek van YouGov in opdracht van de non-profit en denktank Good Food Institute (GFI Europe). En daar blijken we volgens de uitkomsten van het onderzoek in Nederland redelijk positief tegenover te staan: 59% van de Nederlandse consument is geïnteresseerd in het proberen van kweekvlees. Bijna een derde van de Nederlanders zou zelfs bereid zijn om een deel van hun vleesconsumptie te vervangen door kweekvlees, zodra het verkocht wordt op Nederlandse markt.

Op zich lijkt dat niet heel vreemd, want we zijn een Europese koploper in kweekvlees. In 2013 verscheen in Nederland de eerste gekweekte hamburger. In 2022 investeerde de Nederlandse overheid 60 miljoen euro in onderzoek en opschaling, de grootste publieke investering tot dan toe. Dit jaar vond de eerste kweekvleesproeverij in Nederland plaats dankzij een speciale gedragscode voor proeverijen vóór marktintroductie.

Kweekvlees wordt gezien als oplossing

Het is niet een eenvoudige discussie, want kweekvlees wordt gezien als een volledige oplossing, maar kun je ook omschrijven als een toekomstige optie. Wil je verduurzamen, dan kun je ook andere keuzes maken. Kweekvlees is immers gebaseerd op dierlijke stamcellen, wat betekent dat het nog steeds een product is afkomstig van dieren. Dit onderscheidt het van volledig plantaardige alternatieven zoals tofu of tempeh, die geen dierlijke ingrediënten bevatten.

Wat is kweekvlees eigenlijk?

Kweekvlees is vergelijkbaar met traditioneel vlees, maar wordt geproduceerd in kweekinstallaties, ongeveer zoals bij bierbrouwerijen. Deze installaties leveren de nodige voedingsstoffen en omstandigheden om vlees te laten groeien zonder dieren te slachten.

Kweekvlees biedt potentiële gezondheidsvoordelen, zoals minder blootstelling aan pathogenen (biologische ziekteverwekkers), aanpasbare voedingsprofielen en de afwezigheid van hormonen en antibiotica. Echter, er is meer onderzoek nodig naar de langetermijneffecten op de gezondheid.

Nederland koploper

Als pionier stimuleert Nederland actief onderzoek en regelgeving voor kweekvlees. Voor verkoop in de EU moet kweekvlees echter goedgekeurd worden onder de EU Novel Food-verordening. Volgens het onderzoek is 63% van de Nederlanders het ermee eens dat als kweekvlees de beoordeling door de toezichthouder voor voedselveiligheid doorstaat, het beschikbaar moet zijn voor verkoop. Zo kunnen consumenten zelf beslissen of ze het willen eten.

Over de onderzoekers

Het Good Food Institute Europe (GFI Europe) is een non-profitorganisatie die streeft naar een duurzamer en eerlijker voedselsysteem door eiwitproductie te diversifiëren. Het instituut richt zich op de ontwikkeling van gekweekt en plantaardig vlees met als doel ervoor te zorgen dat kweekvlees lekker, betaalbaar en beschikbaar wordt in heel Europa. GFI Europe richt zich verder op het verminderen van de milieu-impact van ons voedselsysteem, het verlagen van het risico op antibioticaresistentie en het verbeteren van de toegang tot kwalitatief hoogstaand voedsel met minder middelen.

Over het onderzoek

De gegevens komen uit een online enquête door YouGov Deutschland GmbH, uitgevoerd tussen 12 en 19 april 2024 met 1026 Nederlandse deelnemers, representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. De resultaten zijn gewogen en geven een overzicht van de Nederlandse opinie over kweekvlees.

(C) Afbeeldingen GFIEurope.org: Header: Kweekvlees Mosa Meat Burger

Kweekvlees worstjes
Kweekvlees worstjes
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Vegetarisch

Duurzaam ontbijtmerk Yespers komt met vier nieuwe granola’s

Het Nederlandse Yespers is een bedrijf met een duidelijke missie: bijvoorbeeld door voedselverspilling te voorkomen en het investeren in het duurzaam verhogen van kwantiteit en kwaliteit van ons voedsel. Dat klinkt ambit...

Gezond29.02.2024

Duurzaam ontbijtmerk Yespers komt met vier nieuwe granola’s

Samenwerking New York Pizza en De Vegetarische Slager: drie nieuwe pizza’s op het menu

New York Pizza en De Vegetarische Slager gaan samenwerking aan om het vegetarische aanbod bij de pizzaketen uit te breiden. Het eerste wapenfeit zijn drie tijdelijke, vegetarische actiepizza’s: de Plant burger, Planter...

Food28.04.2023

Samenwerking New York Pizza en De Vegetarische Slager: drie nieuwe pizza’s op het menu

Internationale primeur voor Nederland: Heinz introduceert vleesvervangers

Het is deze week ‘De Nationale Week zonder Vlees & Zuivel’ en inmiddels is dat het moment voor allerlei producenten om nieuwe plantaardige producten te introduceren. Dit jaar zat er weinig boeiends tussen, behalve da...

Nieuws09.03.2023

Internationale primeur voor Nederland: Heinz introduceert vleesvervangers

Consumentenbond: ‘Twee derde vegaburgers niet erg gezond’

Het is en blijft een groot probleem voor de producenten van vegetarische producten: hoe krijgen we de producten naast goed voor het milieu ook goed voor de mensen die ze eten? Want uit nieuw onderzoek van de Consumentenb...

Nieuws27.02.2023

Consumentenbond: ‘Twee derde vegaburgers niet erg gezond’

Beyond Meat start het jaar groener en positiever in strijd met Blue Monday

Waar de maanden november en december voorbij vliegen, lijkt in vergelijking januari altijd 2,5 maand te duren. Hij duurt en duurt maar. Niet gek dat de derde maandag van januari aangeduid wordt als Blue Monday; de meest...

Food16.01.2023

Beyond Meat start het jaar groener en positiever in strijd met Blue Monday

Shell gaat voor bewuste keuzes voor onderweg bij eigen tankstations

Iedereen die veel onderweg is met de auto weet als geen ander dat bij veel tankstations het karig gesteld is met gezonde opties om even iets te eten. Dat is een reden voor Shell om in 2023 meer bezig te zijn met duurzaam...

Nieuws12.01.2023

Shell gaat voor bewuste keuzes voor onderweg bij eigen tankstations

Redefine Meat herdefinieert de beleving van plantaardig vlees wereldwijd

Het lijkt erop dat er weer een échte innovatie is op het gebied van plantaardig vlees. Na Londen, Berlijn en Amsterdam zijn nu in de horeca door heel Nederland en bij toeleveranciers producten van Redefine Meat verkrijg...

Food22.10.2022

Redefine Meat herdefinieert de beleving van plantaardig vlees wereldwijd

SLA-gerechten deze zomer exclusief verkrijgbaar via Crisp

De bekende salades van saladebar SLA zijn deze zomer exclusief verkrijgbaar bij online supermarkt Crisp. Oprichtster Nina Pierson deelt namelijk vier van haar ‘geheime’ recepten mét eigen dressing via het platform....

Food03.08.2022

SLA-gerechten deze zomer exclusief verkrijgbaar via Crisp