De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
Wij kennen de Horecava als de beurs waar veel nieuwe producten en innovatieve ideeën aan de markt worden getoond. Internationaal zijn er ook diverse beurzen zoals de Summer Fancy Food Show waar allerlei trends op het gebied van voedsel en drinken te zien zijn. Met al deze beurzen in het achterhoofd hebben we een lijst gemaakt met de tien trends die wij komend jaar verwachten.
Thee met alcohol
Het valt niet te ontkennen dat thee een vrij stoffig imago heeft en dat het drankje weinig reuring met zich meebrengt. Grote kans dat dit helemaal gaat veranderen. Het is moeilijk te zeggen of het geïnspireerd is door craft bierbrouwerijen die experimenteren met thee in hun brouwsels. Maar thee met alcohol in gaat het helemaal worden.
Er zijn verschillende bedrijven die bijzondere thee-varianten op de markt brengen. Thee met mout in blik met een alcoholpercentage van 4,6 procent. Of een alcoholloze thee die gebrouwen is met hop? Het is inmiddels op de markt. Gaat het een (wel drinkbaar) alternatief worden van alle radlers of zit hier de echte upgrade van een ijsthee bij? De tijd zal het leren.
Gepofte snacks
We kennen deze variant eigenlijk vooral qua chips-achtigen en dan als gepofte rijst- of gepofte kaassnacks. De luchtigheid en het idee dat het gezonder is dan normale chips maakt het zo dat de markt overspoeld wordt met allerlei varianten. Zo heb je er van: bieten, quinoa, boerenkool en kikkererwten. Fabrikanten zien er brood in, dus daar stopt het niet. Er zijn ook al: spinazie, champignon, spruiten, bloemkool en burger-variaties op de markt. Maar gelukkig ook ‘normale’ smaken zoals pinda en maïs.
Kaas in allerlei vormen
Als echt kaasland is dit een van de meest dubieuze trends. Wij denken vaak dat alles met kaas beter smaakt dan zonder, maar internationaal hebben ze hier een sport van gemaakt. Zo zijn er ricottapakjes voor een persoon waar je een smaak door kunt roeren. Dat kan bijvoorbeeld bloemenhoning, zongedroogde tomaat of serrano-peperhoning zijn. Ook zijn er repen koude kwark omwikkeld met karamel of chocolade op de kop te tikken. Meest normale en fijne optie zijn de ge-dehydrateerde kaassnacks.
Collageen
De afgelopen jaren zijn dranken en supplementen met collageen vooral te zien geweest op beautyblogs en bij influencers. Het eiwit zorgt voor de structuur van onze huid en organen. En dit lijkt een van de grootste trends te worden onder vrouwen van 30 jaar en ouder. Althans dat is de doelgroep waar de fabrikanten van de snacks en dranken met collageen in zich op richten.
Havermelk
Dat lijkt het alternatief te worden voor melk. De afgelopen jaren zijn er veel verschillende opties geweest, maar havermelk blijkt alles te herbergen. In koffiezaken bleek dit al het beste en meest gevraagde optie. Fabrikanten kunnen dan natuurlijk niet achterblijven en inmiddels zijn er allerlei producten met havermelk op de markt. Kant-en-klaar koffie in blik met havermelk. Maar ook chocoladerepen gemaakt van havermelk en zelfs ijs. Dat komt vooral omdat je zo een product maakt zonder de veelvoorkomende allergenen: zuivel, eieren, gluten, noten en soja.
CBD
CBD is natuurlijk geen verrassing op deze lijst. Het is namelijk de snelstgroeiende productcategorie. Hoewel er nog echt wel genoeg scepsis is of het niet allemaal een placebo-effect is, heeft het een flinke vlucht genomen onder consumenten. Voor de duidelijkheid van CBD word je niet high, het is de niet-psychoactieve stof in hennep. Naast de al bekende CBD-drankjes en -olie, zijn fabrikanten lekker bezig geweest. er zijn verschillende kombucha’s met CBD in op de markt gebracht, maar ook slagroom met CBD, granola met CBD of juist ‘gewone’ CBD-koekjes. De hype is real en volgende week lees je op Eatly de bevindingen van ons eigen CBD-onderzoek.
Gepoft lotus- en waterleliezaad
Gepofte lotus- en waterleliezaden liggen in het verlengde van de gepofte snacks, alleen moeten we de nadruk leggen op lotuszaden. Deze trend is overgewaaid uit India en China, maar gaat hier ook flink stof doen opwaaien. De zaden worden gepoft zodat je een soort popcorn idee krijgt en daarna overgoten met andere smaken. Denk daarbij aan smaken als zeezout, barbecue of karamel. In Nederland zien we ze al af en toe voorbijkomen als vosnoten.
Alcoholloze dranken
Ook dit kan geen verrassing meer zijn, de trend van alcoholloze varianten van je favorieten dranken zet door. Het grote geluk is dat de bedrijven achter deze dranken het ook een stuk serieus lijken te nemen en dat ze flinke progressie hebben geboekt op het gebied van smaak. Denk bijvoorbeeld aan de alcoholvrije gin van Ceder’s, dat is een echt smaakvol alternatief.
Eten in balvorm
Als Nederlanders weten wij dankzij de bitterbal hoe goddelijk eten in balvorm kan zijn. Zeker ook nadat verschillende chefkoks aan de haal zijn gegaan met ‘onze’ bitterballen er inmiddels zó veel variaties te proberen zijn. Op de rest van deze aardkloot heeft het nog een hele tijd geduurd voordat men doorhad dat eten in balvorm gewoon top is.
Door de keto- en paleodiëten heeft de rest van de wereld eindelijk het licht gezien. In die diëten zijn de snacks vaak balletjes gevuld met ingrediënten als: noten, pindakaas, dadels en kokosnoot. Fabrikanten die deze producten zijn gaan maken hebben andere smaken toegevoegd zoals: citroen-pistache, frambozenbrownie of ander fruit en zaad.
Hippe sportdranken
In onze ogen is deze trend de minst boeiende, maar hij moet wel vermeld. Mensen leven bewuster, sporten meer en hebben veel over om ‘in shape’ te raken. De wat stoffige sportdranken die al jarenlang vooral mierzoet zijn, gooien het inmiddels over een andere boeg. Ze bieden vernieuwde formules van hun dranken aan met toegevoegde kruidenextracten of meer elektrolyten. Dit om van hun mierzoete-imago af te komen en mee te liften op de hele #fitgirl en #fitboy hype.