‘41 procent van de horeca gaat QR-code niet controleren’

‘41 procent van de horeca gaat QR-code niet controleren’

Vorig artikel Volgend artikel

Het is enigszins al een beetje ingeburgerd om voor sommige gelegenheden een QR-code als coronatoegangsbewijs (CTB) te laten zien om ergens binnen te komen. Vanaf morgen 25 september gaat dit toegangsbewijs voor meer plekken gelden, waaronder voor de horeca. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) peilde hoe de vlag erbij hangt bij de leden, conclusie: 41% van hen ziet er niets in om te gaan controleren.

Als belangenorganisatie hamert KHN al de hele crisis op wat er allemaal niet kan, dat is immers hun taak. Neemt niet weg dat de sector het tijdens de pandemie heel zwaar heeft gehad. De nieuwe regels die vanaf morgen ingaan houden in dat er bij ingang van de zaak gecontroleerd moet worden op het toegangsbewijs én identiteitsbewijs. Daarbij komt dat de nachthoreca nog altijd aan banden ligt en alle zaken om 00:00 uur moeten sluiten.

Weinig draagvlak

Naast praktische bezwaren zoals annuleringen, omzetproblemen en het moeten inzetten van extra personeel is de horeca zo ook middelpunt geworden van de manier hoe de overheid het aantal gevaccineerden omhoog wil krikken. Het gevolg is dan ook dat het draagvlak voor de maatregelen is gedaald. Niet gek dat 41% van de ondernemers aangeeft het toegangsbewijs niet te gaan controleren en 21% geeft aan hier nog geen keuze over te hebben gemaakt.

Verzwaring

Hoewel het kabinet dit alles aan heeft gekondigd als versoepelingen, gaat die vlieger in de praktijk niet op. Veel horecaondernemers zien dit dan ook als verzwaringen. Dat heeft alles te maken met de gastvrijheid die de horeca hoog in het vaandel heeft, met zo’n bewijs wordt daar flink aan getornd. Voor KHN was het daarom een prettig signaal dat allerlei burgemeesters aan hebben gegeven niet actief te gaan handhaven.

Voorzitter van KHN, Robèr Willemsen, over de nieuwe maatregelen: “Het is écht te veel gevraagd van ondernemers. De branche heeft een hele zware periode achter de rug. Ondertussen worden we ‘gebruikt’ om de vaccinatiegraad te verhogen en wordt het principe van gastvrijheid in haar ziel geraakt. Ondernemers worden gedwongen maatschappelijke discussies te voeren met gasten en dan worden ze ook nog eens gestraft met nare berichten en minder omzet.”

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies