Met deze vragen maak jij je lunch of diner tien keer beter

Met deze vragen maak jij je lunch of diner tien keer beter

Vorig artikel Volgend artikel

Als je naar een restaurant gaat, dan zijn er veel factoren die je avond kunnen maken of breken. Dat kan met de setting, het gezelschap, het bedienend personeel, vervelende ‘buren’, slechte wijnen of de gerechten te maken hebben. Veel heb je gelukkig zelf in de hand en door deze vragen aan het bediend personeel te stellen, word je restaurantervaring tien keer beter.

Zelf heb ik het geluk dat als ik voor Eatly ergens een vork ga prikken, dat veel van het denkwerk over wát ik wil eten en waar ik wil zitten al goed geregeld is. Aangezien er altijd wat content gemaakt moet worden met eten, is voor mij bijvoorbeeld belangrijk dat er genoeg licht bij de tafel is. Daarnaast buurt ik altijd met het bedienend personeel om zo wat meer over de keuken, wijnkaart en chef te horen.

Seintje geven

Vaak krijg je van degene die aan je tafel komt te horen dat ‘mocht er iets zijn, je een seintje moet geven’. Bijna iedereen zegt dan heel netjes ja en amen, maar echt gebruik van maken wordt niet gedaan. Als het personeel goed geïnformeerd is, dan krijg je altijd wel een goed antwoord op een van onderstaande vragen. Komt degene ongeïnformeerd over, dan zegt dat eigenlijk ook alweer genoeg.

Tafel

Als ik privé een hapje ga eten op een plek waar ik al eens eerder ben geweest voor Eatly, dan is het leven heel makkelijk. Echter, als dit niet het geval is dán wordt het nog leuker. Zeker bij een tof restaurant. Er zijn echt genoeg momenten dat het principe ‘phone eats first’ overboord gaat.

Maar op momenten dat dit niet het geval is en de tafel waar ik aan zit heeft bijvoorbeeld slecht licht. Dan kun je altijd, mits er tafels vrij zijn, vragen of je aan een andere tafel mag zitten die je beter zint. Het antwoord kan nee zijn, dan heb je het in ieder geval gevraagd.

Favoriet van de chef?

In bijna ieder restaurant wordt het personeel door de chef en keukenbrigade meegenomen in wat er allemaal voor nieuws en lekkers op de kaart staat. Daarom is het altijd aan te raden om aan de bediening om te vragen over welke gerechten de chef enthousiast is of wat desbetreffende persoon zelf het liefst eet van de kaart. Of vraag bijvoorbeeld bij seizoensmenu’s wat voor bijzonders er nu op de kaart staat.

Meest populaire gerecht?

Sommige restaurants of chefs hebben een signature dish of een gerecht waarvoor gasten specifiek voor naar het restaurant komen. Dus vraag vooral naar het meest populaire gerecht op het menu of om welk gerecht de chef bekend staat. Zeker als de menukaart wat uitgebreider is, win je hier tijd en waarschijnlijk een heerlijke avond mee.

Mist er iets?

Hoe vaak de vraag ‘Ben je bekend met ons concept?’ wel niet gesteld wordt in een restaurant is echt ontelbaar. In de meeste gevallen komt het neer op: shared dining en met twee a drie gerechtjes per persoon heb je genoeg.

Bij dit soort kaarten is het sowieso handig om bovenstaande vragen te stellen. Een perfecte aanvullende vraag is: missen we nog iets aan onze bestelling? Want degene die de bestelling opneemt kent de gerechten, weet hoe groot ze zijn en kan hiaten in de bestelling heel simpel ‘vullen’.

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies