Voor we in de ban raakten van een pandemie en alle bijbehorende maatregelen werden er richting de kerstdagen al door verschillende restaurants al dinerboxen aangeboden. Door de verschillende horecasluitingen bleken de de dinerboxen door het jaar heen ook al een goede oplossing of een bron van (extra) inkomsten voor restaurants. Nu de decembermaand begonnen is, schiet ook de vraag weer omhoog.
Zelf ga ik dit jaar voor het vierde jaar op rij met kerst voor een dinerbox van restaurant De Houtloods in Tilburg en het afgelopen anderhalf jaar heb ik onder meer boxen van Jansz., Cook Like a Chef én De Beren uitgeprobeerd. Het aanbod is enorm en nu er weer rumoer is over maatregelen die verlengd worden, gaan door heel Nederland over op boxen voor de feestdagen.
In trek
De belangstelling voor dinerboxen bij consumenten trekt weer aan nu de restaurants ’s avonds niet meer open mogen. Dat blijkt uit een rondje langs de velden van NU.nl. Zo is Mathijs Heijting van Thuis Uit Eten ervan overtuigd dat de betere restaurants in Nederland via de maaltijdboxen flink wat extra omzet kunnen realiseren. Op zijn platform is dat ook duidelijk: het aantal bestellingen is vervijfvoudigd ten opzichte van een maand geleden.
Door heel Nederland
Naast het consumentenplatform levert Heijting ook maaltijden van diverse restaurants aan verschillende winkels van Albert Heijn. Bij Cook Like A Chef zien ze het aantal bestellingen ook flink stijgen voor de aangesloten restaurants waarmee het bedrijf samenwerkt. Ook het platform Oost West Thuis Best is weer opgetuigd om in verschillende regio’s te bestellen en bezorgen.
Omzetverlies
Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) kunnen de dinerboxen voor sommige restaurants een goede oplossing zijn om zo bijvoorbeeld personeel nog aan het werk te houden. Maar voor andere zaken heeft het weinig zin omdat het omzetverlies dat met de vervroegde sluiting samenhangt te compenseren.
Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.