Minder snoepen als doel, maar slechts 30 procent gaat over tot actie

Minder snoepen als doel, maar slechts 30 procent gaat over tot actie

Vorig artikel Volgend artikel

Het jaar beginnen met goede voornemens op verschillende gebieden lijkt een jaarlijkse traditie waar veel mensen met frisse moed aan beginnen. Toch is het volhouden van de voornemens vaak lastiger dan men in eerste instantie denkt. Zo blijkt uit onderzoek dat 2 op de 3 Nederlanders minder wil snoepen, maar dat slechts 30% van hen er ook daadwerkelijk mee aan de slag gaat.

Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Week van Snoep Goed die van 17 tot en met 23 januari voor de tweede keer de ‘Week van Snoep Goed’ organiseert. Ondersteunt door ondernemers en bedrijven wordt Nederland een week lang uitgedaagd om ongezonde snoep- en snackproducten te vervangen door verantwoordelijke alternatieven.

Bewuste keuze

Dat moet ervoor zorgen om Nederlanders te helpen bewustere keuzes te maken op het gebied van snoepen en snacken. Want veel Nederlanders willen minder snoepen, maar dat blijkt in de praktijk knap lastig. Zo geeft 74% aan snoep gewoon te lekker te vinden, 37% noemt snoepen de macht der gewoonte en 21% zegt moeilijk nee te kunnen zeggen als er iets lekkers aangeboden wordt.

Niet voor niets gingen de uitgaven aan verwenproducten tijdens de lockdownperiode’s met 12% omhoog. Volgens Daan Schapendonk, voorzitter Stichting Week van Snoep Goed, is het inplannen van een ‘gezonde week’ een verstandige stap:“Door heel concreet een korte periode aan het doel te koppelen blijft het makkelijker om je aan het goede voornemen te houden.”

Gezonder aanbod

Een van de redenen dat mensen het lastig vinden om altijd maar een gezonde keuze te maken is het aanbod. Zo blijkt het aanbod aan gezonde snacks en snoepgoed bij sportclubs, tankstations, stations, schoolkantines en bedrijfsrestaurants best tegen te vallen. Niet handig, want het zijn juist de plekken waar mensen worden verleid tot het maken van de keuze voor een ongezond tussendoortje.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies