DubbelFriss prijst mocktails aan voor kinderen met een Pornstar Martini en Mojito 0.0

DubbelFriss prijst mocktails aan voor kinderen met een Pornstar Martini en Mojito 0.0

Vorig artikel Volgend artikel

Beter goed gejat dan slecht verzonnen is een begrip dat veel producenten kennen. Heeft er eentje een tof product, grote kans dat de concurrent ook met een variant komt. Helaas gaat die vlieger ook op voor frisdrankproducenten. De populariteit van cocktails noopt steeds meer van hen om een ‘eigen’ variant te maken. De laatste met dit wapenfeit: DubbelFriss.

Persoonlijk ben ik wat cynisch als het gaat om reclame rondom alcoholvrije dranken. Het is vaak een hele slinkse manier van de desbetreffende producent om het merk ‘top of mind’ te houden. Een van de biermerken die hier subliem in is: Heineken. Overal zie je de 0.0-reclames en met Silver wordt een millennialdoelgroep aangesproken. Heel slim, want mensen zijn gewoon merkvast.

DubbelFriss

Dat is dan ook waar het bij DubbelFriss zo ongegeneerd misgaat: als je op sap of frisdrank een referentie maakt naar een cocktail of andere alcoholische versnapering dan normaliseer je dit. Voor volwassenen maakt dat geen snars uit, maar bij kinderen begeef jij je als bedrijf in troebel water. Niet gek dat er op sociale media héél veel om te doen is.

Moreel kompas

Een woordvoerder van verslavingsinstituut Jelinek laat aan verschillende media weten: “Is dit verstandig en getuigt het van moreel besef? Daar durf ik over te twijfelen.” Verder wordt er aangegeven dat dit soort alcoholvrije sapjes gericht op kinderen hen er op latere leeftijd toe kan aanzetten om daadwerkelijk te gaan drinken. Want zo raken ze op een laagdrempelige manier bekend met het drinken van desbetreffende cocktails.

Influenza

Het verhaal rammelt al van alle kanten, maar als je ook nog eens ziet dat deze nieuwe dranken zijn ontwikkeld met drie jonge influenza’s, die duidelijk geen idee hebben waar ze het op cocktailgebied over hebben, wordt het er niet veel beter op. De officiële reactie van het bedrijf waar DubbelFriss onder valt is ook lekker makkelijk: “Als onze mocktails iets duidelijk maken, is dat je juist géén alcohol nodig hebt om een feestje te maken.”

Cocktailcultuur

Naast dit alles werkt het ook niet mee dat het ook niet best is voor de cocktailcultuur in ons land. Die is enorm in ontwikkeling en steeds meer mensen worden bewust van wat een goede cocktail is. Als deze sapjes dan hun referentiekader worden voor hoe een Pornstar Martini of een Strawberry Mojito hoort te smaken, dan gaat op dat vlak ook weer van alles mis.

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies