De McRib komt tijdelijk terug bij McDonald's (... in de VS)

De McRib komt tijdelijk terug bij McDonald's (... in de VS)

Vorig artikel Volgend artikel

Met het statement The McRib is Back bracht fastfoodketen McDonald’s jarenlang wachtende fans in Amerika dit weekend in een euforische stemming. Zij wachten namelijk al sinds 2012 op de herintroductie van deze legendarische burger. Vanaf 2 december is hij tijdelijk in heel Amerika weer te verkrijgen in de restaurants van de keten.

Het is bijna bizar te noemen welke legendarische status de McRib wereldwijd heeft vergaard. Er is zelfs een website die bijhoudt waar de burger voor het laatst gesignaleerd is op een menukaart. In Nederland is de onvolprezen snackspert Eke Bosman zelfs van de zomer een petitie gestart om de burger in Nederland weer bij de Mac op het menu te krijgen.

Legendarische status

De burger werd 40 jaar geleden voor het eerst in Amerika geïntroduceerd: een burgerpatty in de vorm van een sparerib -natuurlijk zonder botjes- op een broodje van 14 (!) cm met daarop augurk, uitjes en barbecuesaus. In 2001 maakte de McRib ook de oversteek naar ons land, bij fans was hij gelijk enorm populair. Toch viel de verkoop enigszins tegen en verdween hij in 2003 weer van het menu. Toch bleef hij in Duitsland én Luxemburg vast op de menukaart staan.

Ook in de States staat de McRib al heel lang niet meer op de menukaart sinds 2012. Wel is hij de afgelopen jaren tijdelijk beschikbaar geweest in bepaalde delen van het land. Linda VanGosen, vice-president van Menu Innovaties bij McDonald’s in Amerika, zegt over de landelijke herintroductie: “De McRib is een geliefd menu-item bij McDonald's vanaf de introductie bijna 40 jaar geleden. Er gaat niets boven de smaak van de McRib. Voor de fans van deze fantastische burger hebben we goed nieuws, want we zijn trots om te melden dat de McRib vanaf 2 december landelijk te krijgen is.”

Even geen burgeroorlog

Een ander opmerkelijk iets uit de States is onderstaande oproep van die andere burgerketen: Burger King. In een post op social media roept het bedrijf op ter ondersteuning van de werkgelegenheid in de fastfoodsector te bestellen bij McDonald’s en ook bij allerlei andere fastfoodketens. Daarmee lijkt het groter geheel even te winnen van de burgeroorlog die al jaar en dag gaande is.

(All pictures used with this article are © Mcdonald's Corporation)

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies