Dit zijn de ontwikkelingen en trends op het gebied van hard seltzers

Dit zijn de ontwikkelingen en trends op het gebied van hard seltzers

Vorig artikel Volgend artikel

Als het aankomt op trends op het gebied van eten en drinken is Amerika vaak ons voorland. Daarom ben ik met smacht aan het wachten op de oorlog rondom broodjes krokante krip, maar dat is een heel ander verhaal. Zo werden hard seltzers in de Verenigde Staten twee zomers geleden een onverwachte hit. Maar hoe ziet de markt er nu uit en wat zijn de uiteindelijke winnaars?

In Nederland is de markt het afgelopen jaar ook overspoeld met allerlei producenten die dé nieuwe hard seltzer op de markt bracht, het zijn er inmiddels meer dan twintig. Van al die merken lijkt de eerste die op de markt kwam, Stëlz, er met de meest bekendheid vandoor te zijn gaan. Probleem van veel van de andere hard seltzers: het is allemaal niet echt speciaal of super lekker.

Trends in Amerika

Laat dat nou ook het probleem zijn geweest voor al de andere merken in Amerika die na White Claw op de markt zijn gekomen. Veel hebben het niet gered om dezelfde redenen. Maar er zijn wel verschillende succesnummers te vinden en daar zitten best wel wat interessante zaken tussen. Want de vraag naar producten met CBD, meer alcohol en energie blijken het meest in trek.

Niet doen

Dat zijn bevindingen uit een onderzoek dat gedaan is door het platform Veylinx om te kijken wat redenen waren om een hard seltzer te kopen en wat niet. Vooral dat laatste blijkt ook interessante resultaten te bieden, want als laag alcoholpercentage, toegevoegde vitamines zorgden voor minder vraag en als er kombucha aan de hard seltzer was toegevoegd liet dat de vraag zelfs met zes procent kelderen.

Toevoegingen

In Nederland proberen producenten vooral uit te blikken door het ‘smaakje’ van de hard seltzer. Er zijn verschillende merken die lekker op een standaard smaak zijn blijven hangen. Maar er zijn wel wat producenten lekker aan het experimenteren geslagen. De hard seltzers op basis van jenever hebben ook een beetje die smaak en de seltzers om te mixen hebben ook echt een nét andere smaak. Heel benieuwd wie als eerste een CBD-seltzer in Nederland op de markt brengt.

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies