De laatste weken van juni steeg de verkoop van wijn en bier met 32%. Totaal niet onverwacht dat mensen voor het ingaan van de nieuwe Alcoholwet op 1 juli nog even profiteerden van de oude prijzen. Logisch ook dat het verkoopvolume in de eerste weken van juli terugliep met 19% ten opzichte van dezelfde periode in 2020.
Persoonlijk heb ik weinig op met betuttelende maatregelen van de overheid die de symptomen bestrijden maar niet het probleem. Het doel van de nieuwe Alcoholwet is namelijk problematisch drankgebruik en alcoholmisbruik onder met name jongeren tegen te gaan. Daar kan niemand tegen zijn, maar of het instellen van een maximum aan korting op alcoholhoudende dranken van 25% daarbij gaat helpen blijft de vraag.
Alcoholtoerisme
Marktonderzoeksbureau IRI heeft het hamstergedrag voor 1 juli goed in kaart weten te brengen, maar al eerder bleek een nieuw fenomeen op te rukken: alcoholtoerisme. Vooral in de verschillende grensregio’s gaan jongeren en iedereen die niet teveel voor drank wil betalen naar Duitsland of België om inkopen te doen. Dat heeft alles te maken met de lagere accijnzen en dat veel van de andere boodschappen in onze buurlanden ook goedkoper zijn.
Boetes
Om de staatskas te spekken zijn er natuurlijk boetes die de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit aan winkels kan opleggen die de regels van de Alcoholwet overtreden. Naast een schriftelijke waarschuwing kunnen de boetes van 1.360 euro oplopen tot 5.440 euro. Of er na 1 juli al boetes uitgedeeld zijn kan de koepelorganisatie van supermarkten (CBL) niet zeggen, daar is niets over bekend. Het bureau IPVdata zegt dat de supermarkten zich vanaf 1 juli netjes houden aan de nieuwe bepalingen in de wet.

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl