De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
Onderzoeksbureau Panteia heeft in opdracht van de overheid bekeken welke invloed kortingsacties bij supermarkten, slijterijen en grote webshops op de verkoop van alcohol. De uitkomst: hoe hoger de korting, hoe meer er wordt verkocht. Uit navraag blijkt dat een substantieel deel van de consumenten minder of minder vaak alcohol zou kopen als de kortingen van 25% of meer verdwijnen.
Dat is een van de redenen dat staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) werkt aan een wijziging van de Drank- en Horecawet. Hij wil als een van de wijzigingen opnemen dat er een verbod komt op prijsacties van meer dan 25% korting op alcoholhoudende dranken. Het is de bedoeling dat deze wijziging al per 1 juli 2021 in werking treedt.
Gemiddelde korting
Het onderzoeksbureau heeft een nulmeting gedaan waaruit blijkt dat de gemiddelde korting op drank tussen de 14 en 21% ligt bij supermarkten, slijterijen en (grote) webshops. Een minderheid van de kortingen is meer dan 25% bij deze winkels. Kijkend naar landelijke slijterijen en supermarkten, dan zijn deze kortingen 25% van alle prijsacties.
Evaluatie
Uit het verhaal van Panteia blijkt dat het ingaan van deze wetswijziging een voldongen feit is en dat er al een plan ligt voor de evaluatie. De nulmeting in 2020 was hier onderdeel van en over twee jaar wordt een nieuwe meeting uitgevoerd om te kijken naar hoe de wetswijziging invloed heeft gehad op de verkoop van drank en de consumptie.
Het onderzoeksbureau kijkt daarbij naar het huidige aanbod van kortingsacties, het type acties, de bijbehorende marketingstrategieën en de manieren waarop deze acties invloed hebben op het consumentengedrag. Bij het onderzoek in 2023 moeten resultaten te zien zijn van hoe retailers en producenten op de wetswijziging hebben gereageerd. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar of de prijzen structureel omlaag zijn gegaan of dat er daadwerkelijk minder korting wordt gegeven.
Standaard prijsverlagingen
Het effectonderzoek in 2023 moet duidelijk maken hoe retailers en producenten op de aanpassing in de wet gaan reageren, bijvoorbeeld door de prijzen structureel te verlagen of door vaker prijsacties met minder korting te doen, en in hoeverre de uitgesproken intenties door consumenten daadwerkelijk leiden tot veranderingen in koop- en consumptiegedrag. De NVWA is verantwoordelijk voor de handhaving van het verbod op prijsacties met meer dan 25% korting.
Alle informatie over het onderzoek is te vinden in het rapport ‘Prijsacties op alcoholische dranken’ van Panteia.
Verder lezen over Drank
Lifestyle29.08.2024
Feestje? Zo dek je de eettafel extra feestelijk!
Food21.08.2024
Eat Your Drink: alcoholisch snoepen met Smith & Sinclair
Gezond24.05.2024
Nieuwe gel zorgt dat je nooit meer een kater hebt
Drinks29.06.2023
Hendrick’s Curieuze Komkommerkabinet keert terug naar de Parade
Nieuws29.06.2023
Derde helft wordt drooggelegd als het aan de staatssecretaris ligt
Drinks28.06.2023
Dit zijn de zes whisky’s in de Signature Collection van whisykmerk Jura
Drinks25.06.2023
Jura whisky: hoe gemeenschapszin een bijzondere Schotse whisky creëerde
Drinks25.06.2023
Nieuwe reeks bar takeovers moeten jenever weer op de kaart zetten
Verder lezen over Supermarkt
Nieuws28.07.2024
Uber Eats en Amazing Oriental werken samen vanuit de supermarkt
Recepten13.11.2023
Heerlijke kleine gerechtjes voor het kerstdiner
Nieuws29.06.2023
Derde helft wordt drooggelegd als het aan de staatssecretaris ligt
Food21.06.2023
5 tips om voedselverspilling te voorkomen tijdens de vakantieperiode
Nieuws18.06.2023
Zuiderburen grijpen in om boodschappen betaalbaar te houden, Nederlandse regering ziet hier niets in
Nieuws31.05.2023
Binnen een half jaar zijn basisboodschappen 15% duurder geworden
Food25.05.2023
Ajam Setan van culinair duo ‘Vrouw met de Baard’ exclusief verkrijgbaar bij Crisp
Nieuws25.05.2023