In 2020 is de consumptie alcoholvrij bier in Nederland wederom gestegen

In 2020 is de consumptie alcoholvrij bier in Nederland wederom gestegen

Vorig artikel Volgend artikel

Twee lockdowns, restaurants en kroegen voor lange periodes dicht maakten 2020 niet het beste jaar voor de bierbrouwers in ons land. Toch is er volgens belangenorganisatie Vereniging Nederlandse Brouwers een lichtpuntje: de verkoop van alcoholvrij bier is in 2020 met 8,5% gestegen. Daarmee zet de opmars van alcoholvrij bier door in Nederland.

De afgelopen jaren zijn verschillende grote brouwers in ons land zich toe gaan leggen op het produceren van alcoholvrij bier. Een van de laatste wapenfeiten op dat gebied is de alcoholvrije pils van Bavaria. Uit de vandaag gepubliceerde cijfers blijkt dat de stijging van het aandeel alcoholvrij bier harder is gestegen dan in 2019. Zo is 1 op de 14 bieren die gedronken wordt een alcoholvrije.

Thuis alcoholvrij

Dat er vooral thuis meer alcoholvrij bier gedronken wordt is volgens Lucie Wigboldus van de vereniging een opsteker voor de brouwers: “Steeds meer mensen ontdekken dat alcoholvrij bier ook een fijne drank is om gezellige en verantwoorde momenten mee te beleven. Zelfs als door de COVID-maatregelen dit alleen in kleine groepjes kan. Daar zijn we natuurlijk heel tevreden over. Onze brouwers maken bier om mensen te laten genieten en fijne momenten te bezorgen. Dit kan met, maar zeker ook zonder alcohol.”

Infographic alcoholvrij bier
(Afbeelding: infographic consumptie alcoholvrij bier in Nederland)

Meer keuze

Zoals gezegd zijn veel brouwers zich toe gaan leggen op het produceren van alcoholvrije bieren. Dat maakt dat de kwaliteit van het alcoholvrij bier omhoog is gegaan en dat er veel meer keue is voor consumenten. Zeker als het gaat om alcoholvrij speciaalbier. Daar is de verkoop afgelopen jaar met 65,9% gestegen.

Problematisch alcoholgebruik

In het Nationaal Preventieakkoord is het doel om problematisch alcoholgebruik terug te dringen opgenomen. Daardoor is er door brouwers ingezet op promotie van alcoholvrij bier. Zo is er met studentenverenigingen samengewerkt op alcoholvrij bier in het assortiment op te nemen, staan reclameborden van alcoholvrij bier langs de amateursportvelden en is er vanuit de overheid een campagne gestart om het wat rustiger aan te doen met drank.

Wigboldus vat het als volgt samen: “Het wordt voor de consument steeds leuker en gemakkelijker om in de categorie alcoholvrij heerlijke bieren te proeven. Dit sluit aan bij zowel de trend van het steeds verantwoorder omgaan met alcohol, als de stijgende populariteit van speciaalbier.”

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies