Pepernoten of kruidnoten: Nederland is er heel specifiek in voorkeuren

Pepernoten of kruidnoten: Nederland is er heel specifiek in voorkeuren

Vorig artikel Volgend artikel

Ze liggen ergens in september vaak al in de winkels en ze blijken ook nog eens als een echte splijtzwam te werken, want wie is er nou precies fan van pepernoten en wie van kruidnoten? Een kleine meerderheid in Nederland eet pas kruidnoten als de Sint is aangemeerd en een grote meerderheid vindt de klassieke kruidnoot -zonder vage smaakjes- het allerlekkerst.

Dat alles blijkt uit een nieuw onderzoek dat maaltijdplatform Deliveroo heeft uit laten voeren naar het strooigoed. Van de ondervraagden zegt 80% dat ze niet oneindig veel variaties in de schappen willen zien. Toch is er wel echt een strijd gaande tussen de mensen die houden van de klassieke kruidnoot (56%) en mensen die houden van een kruidnoot met een chocolade jasje (44%).

Kruid- en pepernoten

In aanloop naar Sinterklaas zijn er altijd twee soorten noten te koop: de kruidnoot en de pepernoot. Hoewel de noemer ‘pepernoten’ wordt gebruikt voor al dit strooigoed zit er wel echt duidelijk een verschil in. De pepernoot is zacht en hoekerig met de smaak van taaitaai (beetje honing) en de kruidnoot is knapperig en rond met de structuur van speculaas.

In het seizoen

Net als met bepaalde andere soorten producten hoeven volgens de Nederlanders niet het hele jaar door in de supermarkt te liggen. Maar liefst 81% geeft aan het prima te vinden dat het strooigoed seizoensgebonden blijft. En dit seizoen begint bij sommige winkels zelfs al in augustus (!). Grappig is het dat zo’n 52% van de respondenten aangeeft pas kruidnoten te eten als de stoomboot in Nederland is aangekomen.

Speciale samenwerking

Voor Deliveroo betekent dit dat er de komende dagen samengewerkt wordt met het Vlaamsch Broodhuys om pepernoten te verkopen. Jeroen Schaling van Deliveroo hierover: “Wij zien elk jaar de vraag vanuit klanten toenemen om kruidnoten bezorgd te krijgen. Precies om die reden werkt Deliveroo dit jaar samen met het Vlaamsch Broodhuys om de lekkernijen via het Deliveroo-platform te verkopen.”

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies