Nieuwe plantaardige tonijnvervanger van Garden Gourmet op de markt: Vuna

Nieuwe plantaardige tonijnvervanger van Garden Gourmet op de markt: Vuna

Vorig artikel Volgend artikel

Het nieuwe ‘gouden ei’ in de wereld van plantaardige vervangers lijkt inmiddels de plantaardige tonijnvervanger. Misschien heel handig voor Subway om het eigen probleem rondom de tonijn mee op te lossen. Voor iedereen die een plantaardig voedingspatroon heeft en het idee van tonijn mist, is dit sowieso een oplossing. Niet gek dat een volgende bedrijf een tonijnvervanger introduceert, deze keer is dat Garden Gourmet.

Het bedrijft heeft namelijk Vuna op de markt gebracht en deze tonijnvervanger ligt vanaf deze week bij Albert Heijn in de winkel en vanaf november is hij ook verkrijgbaar bij Picnic en Jumbo. Oliver Nussli, R&D Platform Lead Meat Alternatives bij Nestlé over Vuna: “Plantenvezels zijn totaal anders dan de structuur van vis. De uitdaging lag erin om deze structuur zo goed mogelijk te benaderen. Ik vind dat we er goed in zijn geslaagd.”

Plantaardige tonijn

Volgens de producent doet Vuna niet onder voor echte tonijn op het gebied van smaak en textuur. Daardoor is het gewoon op eenzelfde te gebruiken in koude en warme gerechten zoals salades of een goede pasta. Vuna wordt gemaakt van zeven ingrediënten: erwtenweiwit, water, koolzaadolie, tarwegluten, aroma’s, citroenvezels en zout. Het is rijk aan eiwitten, is een bron van Omega-3 vetzuren en heeft Nutri-Score B.

Oceaanvriendelijk

In Nederland is tonijn in blik het meest gegeten visproduct, alleen merk je aan de blikjes weinig van de uitwassen van de tonijnvisserij. Vuna moet een plantaardig alternatief bieden dat vriendelijk is voor de oceaan. De potten waarin het wordt verkocht zijn hersluitbaar en te recyclen. Opvallend is dat de erwteneiwitten ergens uit Europa afkomstig zijn.

Nussli over het eindresultaat: “We zien in de markt dat consumenten zich steeds bewuster zijn van duurzaamheid en dat er veel vraag is naar plantaardige alternatieven. We geloven dat smaak de doorslaggevende factor is voor dit segment. Bij Nestlé zijn we daarom voortdurend bezig met innovatie.

Daar is dit product op basis van erwteneiwit een goed voorbeeld van: in slechts negen maanden hebben we dankzij een wetenschappelijke doorbraak een innovatief product gemaakt dat van meerwaarde kan zijn voor de consument en de wereld. Met slechts zeven ingrediënten hebben we de textuur, smaak en kleur van tonijn compromisloos weten na te maken.”

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies