De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
PepsiCo heeft deze week een initiatief om voedselverspilling tegen te gaan gelanceerd onder de noemer: Unwasted. Tegen een lage prijs bestellen consumenten een box gevuld met diverse A-merken snacks en ontbijtgranen van onder meer Duyvis, Lay’s en Quaker. De producten in de box zijn nog tot 5 weken houdbaar.
Wat er precies in de bestelde Unwasted-box zit, blijft altijd een verrassing. Dat ligt natuurlijk aan het aanbod van producten die nog maar vijf weken houdbaar zijn. Voor supermarkten zijn die producten namelijk niet meer verkoopbaar, terwijl ze gewoon nog goed zijn. Een deel van die ‘onverkoopbare’ producten gaat al naar de Voedselbank, toch blijft er dan evengoed nog altijd wat over.
Direct aan consument
Voor PepsiCo is het de eerste keer dat het in de Benelux direct aan de consument gaat verkopen. General Manager North West Europe van het bedrijf, Wim Destoop, over deze stap: “Onnodig vonden we, en zodoende is het idee voor Unwasted ontstaan. Tijdens de pilot afgelopen zomer hebben we gemerkt dat consumenten zeer geïnteresseerd zijn in een dergelijk initiatief. Met trots rollen we Unwasted nu officieel uit om zo voedselverspilling te verminderen en tegelijkertijd aan de behoefte van de consument te voldoen. In de toekomst hopen we dat we naast producten van PepsiCo ook producten van andere merken via Unwasted kunnen aanbieden en zo samen met andere partijen op kunnen trekken om voedselverspilling te beperken.”
Samen Tegen Voedselverspilling
Bij dit alles komt dat Unwasted zich aan heeft gesloten bij Samen Tegen Voedselverspilling (SVT). Dat is een nationale samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen, de overheid en consumenten met de ambitie om in 2030 de voedselverspilling in ons lang gehalveerd te hebben.
Directeur van STV, Toine Timmermans, is verheugd met de stap van PepsiCo: “Het tegengaan van voedselverspilling is een onderbelicht topic in het hele klimaatdebat, terwijl het op nummer drie staat in de lijst van 100 meest effectieve klimaatoplossingen, zoals geïdentificeerd door het internationaal vermaarde Project Drawdown. We zijn daarom erg blij dat PepsiCo zich als stakeholder aansluit bij onze beweging en zich committeert aan de STV doelstelling om voedselverspilling te halveren. Unwasted is een zeer interessant initiatief om te zorgen dat goed voedsel dat niet meer via reguliere kanalen kan worden verkocht of naar de Voedselbank kan, toch een waardevolle bestemming krijgt.”
De boxen zijn in twee varianten te bestellen: medium (met 9 producten) voor 11,99 euro en large (met 15 producten) voor 14,99 euro.
Verder lezen over Snacks
Food21.08.2024
Eat Your Drink: alcoholisch snoepen met Smith & Sinclair
Food15.08.2024
Ricola-snoepjes komen écht uit Zwitserland: zo worden ze gemaakt
Hotspots18.07.2024
Dit zijn de TikTok-hotspots waar elke dag een rij staat
Food03.07.2024
Vijf interessante feiten over Ricola-snoepjes
Food02.04.2024
Kwekkeboom begint nieuw hoofdstuk lancering Umami oesterzwam bitterbal
Nieuws26.06.2023
Cafetaria’s roepen op om géén eigen bakje mee te nemen voor friet
Hotspots23.06.2023
Carroll’s in Amsterdam omarmt ’s avonds de smash burger maximaal
Nieuws13.06.2023
Daar gaat je friet speciaal: prijzen aardappelen en uien omhoog door slechte oogst
Verder lezen over Voedselverspilling
Food13.09.2024
Zo gebruik je oude croissantjes voor een lekker dessert
Nieuws20.11.2023
Coca-Cola en Too Good To Go samen tegen verspilling
Food21.06.2023
5 tips om voedselverspilling te voorkomen tijdens de vakantieperiode
Drinks12.04.2023
Lowlander brouwt nieuwe reeks fruitbieren van overgebleven fruit
Nieuws06.03.2023
Edelhert uit de Oostvaardersplassen weer verkrijgbaar bij Grutto
Nieuws14.09.2022
Schuldgevoel bij 70% van de Nederlanders om weggooien van eten
Nieuws13.09.2022
Pieter Pot gaat bij Stach voor het eerst offline
Nieuws12.09.2022