Nieuw initiatief Unwasted van PepsiCo tegen voedselverspilling

Nieuw initiatief Unwasted van PepsiCo tegen voedselverspilling

Vorig artikel Volgend artikel

PepsiCo heeft deze week een initiatief om voedselverspilling tegen te gaan gelanceerd onder de noemer: Unwasted. Tegen een lage prijs bestellen consumenten een box gevuld met diverse A-merken snacks en ontbijtgranen van onder meer Duyvis, Lay’s en Quaker. De producten in de box zijn nog tot 5 weken houdbaar.

Wat er precies in de bestelde Unwasted-box zit, blijft altijd een verrassing. Dat ligt natuurlijk aan het aanbod van producten die nog maar vijf weken houdbaar zijn. Voor supermarkten zijn die producten namelijk niet meer verkoopbaar, terwijl ze gewoon nog goed zijn. Een deel van die ‘onverkoopbare’ producten gaat al naar de Voedselbank, toch blijft er dan evengoed nog altijd wat over.

Direct aan consument

Voor PepsiCo is het de eerste keer dat het in de Benelux direct aan de consument gaat verkopen. General Manager North West Europe van het bedrijf, Wim Destoop, over deze stap: “Onnodig vonden we, en zodoende is het idee voor Unwasted ontstaan. Tijdens de pilot afgelopen zomer hebben we gemerkt dat consumenten zeer geïnteresseerd zijn in een dergelijk initiatief. Met trots rollen we Unwasted nu officieel uit om zo voedselverspilling te verminderen en tegelijkertijd aan de behoefte van de consument te voldoen. In de toekomst hopen we dat we naast producten van PepsiCo ook producten van andere merken via Unwasted kunnen aanbieden en zo samen met andere partijen op kunnen trekken om voedselverspilling te beperken.”

Samen Tegen Voedselverspilling

Bij dit alles komt dat Unwasted zich aan heeft gesloten bij Samen Tegen Voedselverspilling (SVT). Dat is een nationale samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen, de overheid en consumenten met de ambitie om in 2030 de voedselverspilling in ons lang gehalveerd te hebben.

Directeur van STV, Toine Timmermans, is verheugd met de stap van PepsiCo: “Het tegengaan van voedselverspilling is een onderbelicht topic in het hele klimaatdebat, terwijl het op nummer drie staat in de lijst van 100 meest effectieve klimaatoplossingen, zoals geïdentificeerd door het internationaal vermaarde Project Drawdown. We zijn daarom erg blij dat PepsiCo zich als stakeholder aansluit bij onze beweging en zich committeert aan de STV doelstelling om voedselverspilling te halveren. Unwasted is een zeer interessant initiatief om te zorgen dat goed voedsel dat niet meer via reguliere kanalen kan worden verkocht of naar de Voedselbank kan, toch een waardevolle bestemming krijgt.”

De boxen zijn in twee varianten te bestellen: medium (met 9 producten) voor 11,99 euro en large (met 15 producten) voor 14,99 euro.

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies