Kwaliteitsslager Stegeman helpt de consument om minder vlees te eten

Kwaliteitsslager Stegeman helpt de consument om minder vlees te eten

Vorig artikel Volgend artikel

Kwaliteitsslager Stegeman maakte vorig jaar met de introductie van Veggie Thursday een hele omslag door. Want een vleesproducent die zich in gaat zetten om consumenten te helpen minder vlees te eten, voelt en klinkt als een enorme tegenstelling. Toch is het volgens Stegeman de enige weg vooruit en om deze opvatting nog meer kracht bij te zetten is het bedrijf officieel partner van de Nationale Week Zonder Vlees.

Het iconische Nederlandse vleesbedrijf wil de negatieve milieu-impact van de vleesindustrie verkleinen en heeft zich daarom ten doel gesteld dat het assortiment in 2025 nog maar voor 50% uit vlees (gerelateerde) producten bestaat. Zo wordt er geëxperimenteerd met alternatieven voor vlees, is het assortiment uitgebreid met plantaardige burgers en is vorig jaar #veggiethursday gelanceerd.

Minder vlees eten

Voor vleesliefhebbers zijn de vleesspecialiteiten van het bedrijf al 160 jaar een begrip. Dat maakt het ook dat Stegeman als geen ander weet wat voor opgave het kan zijn om minder vlees te gaan eten. Dat is ook de reden dat het bedrijf zich verantwoordelijk voelt en een voortrekkersrol wil vervullen om te helpen om de consumptiepatronen van Nederlanders te helpen veranderen. Bij het bedrijf zelf gaan ze daarom ook voor 0% afval, 50% minder vlees en 100% transparantie.

Annemieke Boering, Senior Brandmanager bij Stegeman, onderschrijft de noodzaak met een voorbeeld: “Stel dat één persoon een jaar lang één keer per week vegetarisch eet, dan scheelt dat een CO2-uitstoot die gelijk staat aan de uitstoot van 563.8 kilometer rijden met een gemiddelde auto.* Tel uit je winst als heel Nederland eens per week vlees laat staan. Als vleesproducent kun je daar niet van wegkijken – wij nemen onze verantwoordelijkheid serieus en willen Nederland helpen om vaker vegetarisch te eten.”

Leren variëren

Als groot vleesliefhebbers weten ze bij het bedrijf maar al te goed hoe het is om bij de lunch of avondeten altijd een stukje vlees te eten. Toch ziet Boering genoeg kansen om dat te veranderen: “Het is voor veel mensen echt een kwestie van afleren: vlees bij de maaltijd is gewenning. Het begint met eens iets nieuws proberen en dat proberen vast te houden. Langzaam ontstaat er dan een nieuwe gewoonte.

Vlees hoeft niet per se het basisingrediënt te zijn. Ons bedrijf is al bijna twee eeuwen kenner op het gebied van smaak- en kruidencombinaties, maar dat kunnen we net zo goed toepassen op een basis van bijvoorbeeld groenten. Wie zal het zeggen?”

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies