Stegeman brengt vegetarische burgers en broodbeleg op de markt

Stegeman brengt vegetarische burgers en broodbeleg op de markt

Vorig artikel Volgend artikel

Al 160 jaar is Stegeman een van de voornaamste Nederlandse merken als het om vlees gaat. De kwaliteitsslager slaat een nieuwe weg in om zo impact te hebben op de vleesconsumptie. Met het introduceren van Veggie Thursday hoopt de slager mensen overstag te krijgen om een keer per week geen vlees eten. Vandaar dat Stegeman ook vegetarische burgers en broodbeleg op de markt brengt.

Het idee is dat als consumenten een of twee keer per week geen vlees eten, dat dit op de lange termijn al een groot verschil maakt op het gebied van de landelijke vleesconsumptie. Om de nieuwe vega-dag kracht bij te zetten, worden ook 10 nieuwe recepten gebundeld die onder meer gemaakt zijn in samenwerking met bloggers Brenda Kookt en Marlieke Kok.

Veggie Thursday

Meatless Monday is voor de meeste mensen wel een beetje ingeburgerd inmiddels, dus het is interessant om te zien dat een merk even een nieuwe dag voor zichzelf claimt. Annemieke Boering, senior brandmanager bij Stegeman, over deze keuze: “Stegeman wil diegenen die op z’n tijd van een stukje vlees willen genieten en die een balans proberen te vinden tussen vlees, geen vlees of minder vlees aanmoedigen. Dosering is het sleutelwoord tot een meer verantwoorde vleesconsumptie.”

Achter de keuze voor meer vega zit een activistisch motief. Het doel van Stegeman is om het vleesliefhebbers makkelijker te maken om vaker een vegetarische keuze te maken. Met deze aanpassing is het mogelijk om de CO2-uitstoot op jaarbasis flink omlaag te krijgen. Het zou een daling van 563,8 kilometer rijden met een gemiddelde auto bewerkstelligen.

Nieuwe producten

Door het op deze manier in te steken hoopt Stegeman een echte verandering voor elkaar te krijgen. Om dit alles kracht bij te zetten worden verschillende producten geïntroduceerd: een paprika- en spinazieburger en vegetarisch broodbeleg.

Boering over de nieuwe vegetarische producten: “We luisteren goed naar de consument en concluderen uit onderzoek dat Nederlandse gezinnen doordeweeks graag vleeswaren zoals boterhamworst of grillworst eten – het is een gewoonte. Met het nieuwe broodbeleg komen we aan deze wens tegemoet, maar in een andere vorm, met andere basisingrediënten. Zonder de vertrouwde smaak te verliezen. Op die manier veranderen we langzaam vastgeroeste gewoontes, die misschien niet zo goed zijn voor onze planeet.”

(Afbeeldingen bij dit artikel © ZILALILA /AnitaWalstraBakos)

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies