Overschot aan champagne zorgt ervoor dat de prijzen stijgen

Overschot aan champagne zorgt ervoor dat de prijzen stijgen

Vorig artikel Volgend artikel

Het lijkt er sterk op dat de Franse champagneproducenten niet helemaal snappen hoe het werkt met vraag en aanbod. Door al het gedoe rondom de pandemie is de verwachting dat er dit jaar zo’n 100 miljoen flessen champagne niet verkocht worden. Een flink overschot dus, om dit te compenseren schroeven ze de prijzen omhoog.

De Fransen nemen hun champagne heel serieus en de brancheorganisatie Comité Interprofessionnel du vin de Champagne (CIVC) beslist ieder jaar over de oogst van de druiven. Door allerlei verschillende reden is het de afgelopen jaren al niet helemaal soepel gegaan met de druivenoogst. Waardoor er in 2018 en 2019 ook een ‘klein’ overschot was aan champagne.

Rampjaar

Het idee is dat er ieder jaar 10.000 kilogram druiven wordt geplukt per hectare. Dit kan naar beneden geschroefd worden door de CIVC als de vraag wat achterblijft of als het een slechte oogst is. Zo houden ze zelf de touwtjes strak in handen wat betreft hoeveel champagne er wordt geproduceerd.

Doordat er over de hele wereld horecagelegenheden tijdelijk dicht gingen, hotels sloten de deuren, evenementen werden afgelast dus de ‘ploepmomenten’ waren er een heel stuk minder. Daarom heeft het comité besloten om maar 7.000 kilo druiven per hectare te laten plukken, maar dan nog komt het verwachte overschot op 100 miljoen flessen te liggen. Dat is een derde van de normale jaarproductie en in harde euro’s een omzetverlies van 1,7 miljard.

Prijs omhoog

Uit onderhandelingen tussen de champagnehuizen en wijnboeren is voortgekomen dat er dus minder druiven geoogst worden voor champagne. Een deel wordt vernietigd of aan distilleerders van andere dranken verkocht. Volgens CIVC is dit de enige manier om de branche te redden. Vandaar dat de prijzen waarschijnlijk opgeschroefd worden, maar het valt nog te bezien of men meer wil gaan betalen voor champagne.

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies