Review: kookboek Restaurant De Kas - van het land op het bord

Vorig artikel Volgend artikel

Het Amsterdamse Restaurant De Kas heeft één missie: het serveren van de lekkerste gerechten met groenten in de hoofdrol die uit hun eigen tuin komen. Het kookboek is logischerwijs hier een ode aan en aan de natuur. Daar begon het restaurant 20 jaar geleden aan mee, terwijl het in de culinaire wereld nu pas wordt omarmd .

In Restaurant De Kas - van het land op het bord komt de lezer alles te weten over de groenten die op het perfecte moment worden geoogst door eigen tuinders en bevriende boeren uit Amsterdam en de Beemster. Het hele idee van De Kas is: from farm to table, biologisch, duurzaam, koken met de seizoenen mee, plant-based, no-waste en lokaal. Eigenlijk alles wat nu hip en happening is in de gastronomie.

Eerste kookboek

Voor chefs Wim de Beer en Jos Timmer van het restaurant is dit het eerste kookboek dat ze hebben geschreven. Met behulp van huisfotograaf Rinze Vegelien nemen ze de lezer letterlijk mee van de plant tot aan het bord. Er wordt gekeken op de kwekerij in Amsterdam, de tuin in de Beemsterpolder en natuurlijk in het restaurant zelf. Voor de tachtig gerechten in het boek worden ’s ochtends de ingrediënten geoogst die ’s middags op het bord liggen.

Groente in de hoofdrol

In alle gerechten in het boek spelen groenten de hoofdrol die op De Kas-manier worden gebruikt: vers, lokaal, met respect voor de natuur en niet nodeloos ingewikkeld. Zo staan er bijvoorbeeld gepofte bietjes met lavendel en bramen of ajo blanco met sperziebonen, wilde perzik en basilicum en een dessert met aardbeien, verveine en banketbakkersroom in. De Beer en Visser nemen de lezer op die manier mee in hun bijzondere gastronomische visie en die spat van iedere bladzijde af.

Restaurant De Kas

De Beer en Timmer hebben hun sporen verdiend bij verschillende (bekende) restaurants in de randstad. Ze leerden elkaar kennen toen ze beide chef waren bij restaurant Rijks dat toen de eerste Michelinster ontving. In 2017 begon hun gedeeld avontuur bij De Kas en in 2018 zijn ze ook eigenaar van het restaurant geworden.

Het restaurant ligt in Amsterdam-Oost in park Frankendael. Dat diende al sinds de jaren ’20 van de vorige eeuw als kas om de andere parken in de stad van bomen, grassen en palmen te voorzien. Toen de vraag terugliep nam Gert Jan Hageman het heft in handen om de kwekerij om te bouwen tot een restaurant en zo geschiede.

Visser en De Beer zwaaien er nu de scepter en hebben de missie om hun gasten aan de hand van hun gerechten enthousiast te maken voor meer duurzaamheid en gebruik te maken van seizoensgebonden en lokale ingrediënten. Vandaar dat ze ook graag samenwerken met andere producenten. Dat doen ze onder meer met: bakkerij Fort Negen, en stadsimker Fero Hartzuiker.

Restaurant De Kas - Van het land op het bord | Jos Timmer en Wim de Beer | ISBN: 9789021577524 | 240 pagina’s | €34,99

De Kas cover_1
Redactie Eatly.nl