Deze slimme marketingtrucs gebruiken ze in restaurants

Deze slimme marketingtrucs gebruiken ze in restaurants

Vorig artikel Volgend artikel

Een restaurant of foodketen draait allemaal om eten. Smaakvolle gerechten is wat klanten willen proeven. Toch is koken niet de enige bezigheid van restaurants. Ze denken ook na over slimme trucjes om je langer aan tafel te laten zitten en meer te laten bestellen. Het draait om eten, maar ook om geld. Hoe doen ze dit?

Volgorde van de gerechten

Restaurants die over de menukaart hebben nagedacht en goed de marketingtrucs hebben gelezen, zetten vaak duurdere gerechten boven-en onderaan. Mensen lezen, jawel, van boven naar beneden. De bovenste en onderste gerechten onthouden we vaak beter. Een restaurant kan er ook voor kiezen om een duur gerecht bovenaan te zetten. Zo lijken de onderste gerechten ineens een stuk goedkoper. It's all about how our mind works...

Omschrijvingen

'Zalm' klinkt minder interessant dan 'vers gegrilde zalm in een krokant jasje', toch? Mensen kiezen vaak op basis van hoe iets omschreven wordt, ook op de menukaart. Zeker als je honger hebt, ben je gevoeliger voor woorden die met eten te maken hebben. En nog iets: Vaak worden eurotekens weggelaten op de menukaart. Mensen hebben dan minder snel het idee dat het om geld gaat. Zelfs '€1' lijkt duurder dan '1'.

Kleuren

Mensen zijn onbewust gevoelig voor kleuren. Rood zou eetlust stimuleren en geel trekt de aandacht. Dit is ook de reden dat je deze kleuren vaak aantreft bij fastfoodketens. Meer chique restaurants gebruiken vaak juist blauw. Deze kleur kalmeert en geeft een ontspannen indruk. Hiermee willen ze klanten langer in het restaurant houden.

Bestek

Bestek is vooral praktisch, maar kan ook daadwerkelijk invloed hebben op hoe we ons eten ervaren. Zwaar bestek koppelen we aan kwaliteit. Dit associëren vervolgens ook met ons eten. In een onderzoek gaven mensen die met zilver goed bestek zalm aten, meer geld uit aan de zalm dan mensen die met goedkoper bestek aten. Zelfs de kleur en vorm van bestek heeft invloed op onze smaakperceptie. Yoghurt smaakt voor veel mensen lekkerder als het met een witte lepel gegeten wordt. Kaas lijkt zouter te smaken als je het van een mes eet.

[Afbeelding © Syda Productions - Adobe Stock]

Hester Bastiaanse

Hester is afgestudeerd in de master Communicatie-en Informatiewetenschappen. Een nieuwsgierige houding, brede interesse en een passie voor schrijven kenmerken...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies