Stëlz is de eerste Nederlandse hard seltzer

Stëlz is de eerste Nederlandse hard seltzer

Vorig artikel Volgend artikel

Het moment is daar: de eerste in Nederland gemaakte hard seltzer is op de markt. Vorig jaar veroverde het drankje met ongekende snelheid Amerika. Waardoor het wachten wat tot merken de overstap naar Europa zouden maken. Maar het Nederlandse drankmerk Stëlz is ze allemaal te slim af.

Om gelijk een urban legend uit de wereld te halen: seltzers hebben 0,0 te maken met bier. Het is namelijk bruiswater met ongezoete fruitaroma’s en 4,5% alcohol. Wat in Amerika wel aan de hand is, is dat het bekendste seltzer merk White Claw vorig jaar in juli meldde dat haar omzet hoger was dan van biermerk Budweiser. Analisten schatten dat de seltzermarkt in de V.S. inmiddels 1,3 miljard dollar omzet.

Caloriearm alternatief

De grootste reden waarom veel jongeren overstag zijn gegaan en dranken als wijn en bier links laten liggen is het lage alcoholpercentage én het lage aantal calorieën die een seltzer bevat. Ter vergelijking: een glas bier bevat 125kcal en een ipa 135 kcal en een blikje Stëlz bevat maar 63 kcal.

Dat is gelijk ook de reden waarom seltzers veel met bier worden vergeleken; veel jongeren die een bewuste levensstijl hebben zien het als een gezonder, verstandiger en bewuster alternatief. Ook in vergelijking met andere dranken: wijn wordt als ‘zwaar’ beschouwd en mixdranken vaak als te zoet met een heel hoog alcoholpercentage.

Nederlandse seltzer

Een van de personen achter de Stëlz is Milan Voet die ons vertelde wat het grote verschil is tussen de Amerikaanse seltzers en die van hen: “In Amerika wordt suiker gebruikt om via gisting alcohol te maken. Op die manier hoeven ze geen pure alcohol aan het drankje toe te voegen en kunnen ze zo gewoon in supermarkten verkocht worden. In Europa zijn de regels anders dus kunnen we Stëlz met pure alcohol maken. Hierdoor smaakt hij niet mierzoet, bevat hij geen suikers of andere koolhydraten.”

Framboos en limoen

Dit artikel staat niet voor niets in de rubriek Eatly proeft. We hebben namelijk de twee smaken die op dit moment op de markt zijn: framboos en limoen uitgeprobeerd. Voor iedereen die ooit een wodka-sparood met een citroentje in heeft gedronken, kan wel iets qua smaak voorstellen.

Met maar 63 kcal is Stëlz het meest bewuste alcoholische drankje op dit moment op de markt. Dat zal voor velen al een voorname reden zijn om het te gaan drinken. Toch verwachten we dat er veel mensen het uit nieuwsgierigheid eens uitproberen en dat ze het daarna de hele zomer drinken.

Dat komt vooral door de nuances in de smaak. Op dit moment zijn alleen blikjes in de smaken framboos en limoen op de markt. Twee hele karakteristieke smaken die in de drankjes vooral in de nuances naar boven komen, ze zijn zodoende fris maar niet zoet, zacht maar toch met een kleine bite. Daardoor zijn ze goed in balans en lijken ze in de zomer een ideale dorstlesser mét alcohol.

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies