Consumenten voelen niets voor een coronatoeslag

Consumenten voelen niets voor een coronatoeslag

Vorig artikel Volgend artikel

Het lijkt er sterk op dat iedere sector flink geraakt is door de crisis op een paar na zoals de supermarkten en online boodschappenbezorgers. Om overeind te blijven na de heropening zie je in allerlei sectoren ‘coronatoeslagen’ opduiken. Ook in de horeca en dat stuit her en der op verzet.

Afgelopen weekend kwam er een bak kritiek op het Brussels restaurant Viva M’Boma af omdat het een coronatoeslag hanteerde van 5 euro per klant. Een ontevreden klant had het bonnetje online gezet en de reacties waren niet van de lucht. Zelfs Horeca Vlaanderen begreep niets van de coronatoeslag.

Geen ontslagen

De ondernemer liet in een reactie weten dat de toeslag nodig is omdat hij zo geen mensen hoeft te ontslaan. De reactie op Facebook luidde: “Drie maanden lang was ons restaurant dicht en nu we terug open zijn, mogen we ons restaurant maar voor de helft vullen, waardoor we nog altijd werken met verlies. Wij willen niemand van ons team ontslaan en zijn daarom op zoek gegaan naar een andere oplossing. Daarom hebben we gekozen voor een coronatoeslag.”

In een eerder stadium gaf Koninklijke Horeca Nederland (KHN) al aan dat bedrijven extra kosten maakten door de nieuwe eisen op het gebied van hygiëne en toegang. Als gasten dan de gebruikelijke service krijgen, dan valt er volgens de organisatie iets voor te zeggen als horecaondernemers de prijzen iets verhogen.

Coronatoeslag

Wat na een kleine rondgang langs de velden opvalt is dat horecaondernemers in veel landen een coronatoeslag werd gerekend tot 1 juli, vaak een (klein) bedrag extra per tafel. In ons land is ieder bedrijf vrij om een toeslag te vragen of prijzen te verhogen, maar het lijkt er sterk op dat in Nederland niet veel mensen van zins zijn om een toeslag te betalen. Dus een ondernemer zal zelf aan moeten voelen hoe zijn gasten op zoiets reageren en welke ‘winst’ hij haalt uit een coronatoeslag.

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies