'Viswinkels en -kramen houden zich slecht aan etiketteringsregels'

'Viswinkels en -kramen houden zich slecht aan etiketteringsregels'

Vorig artikel Volgend artikel

Uit nieuw onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat viswinkels- en kramen niet heel erg scheutig zijn om klanten te helpen een duurzame keuze te maken. Maar liefst 99% van alle visbedrijven houdt zich niet aan de etiketteringsregels. Volgens de bond moeten verkopers hun klanten beter informeren en moet de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) hier strenger op controleren.

Voor klanten zou het duidelijk moeten zijn wat de exacte naam van de vis is en hoe en waar die gevangen is. Visverkopers zijn het verplicht om deze informatie duidelijk te vermelden. Tijdens een mystery onderzoek van de bond bleek maar 1 van de 97 bezochte vishandelaren zich aan deze regels te houden.

Vitrinekaartjes

Van de visverkopers die bezocht zijn voor het onderzoek gebruikt een derde geen vitrinekaartjes. De helft doet het wel bij alle vis, alleen staat er te weinig informatie op de kaartjes. Want op 24% van de kaartjes stond alleen het herkomstgebied van de vis, op 10% stond ook de vangst- of kweekmethode en op maar 6% viel de exacte naam van de vis te lezen. Als de onderzoekers vragen stelden over duurzaamheid kregen ze met regelmaat niet genoeg informatie.

Enquête

Voor het onderzoek werd ook een enquête gehouden onder mensen die regelmatig vis kopen. De helft van de ondervraagden gaf aan zich bij aankoop van vis zou laten beïnvloeden door informatie over duurzame vis. Van de visverkopers zegt 70% regelmatig vragen te krijgen van klanten over duurzaamheid.

Het hele onderzoek over duurzame vis staat in de Consumentengids.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies