Nieuws26.01.2021

Tony’s Chocolonely lanceert lookalike-repen om misstanden aan te kaarten


Koffie en chocolade drinken en eten we allemaal bijna dagelijks. Toch zijn het twee industrieën waar het slecht is gesteld met de mensenrechten. Chocolademerk Tony’s Chocolonely is vijftien jaar geleden opgericht om de chocolade-industrie slaafvrij te krijgen. Tot op heden is dat niet gelukt, vandaar dat het chocolademerk een nieuwe campagne lanceert om de misstanden aan de kaak te stellen.

De campagne Sweet Solution bestaat uit vier lookalike-repen die qua uiterlijk lijken op iconische repen van andere merken. Hiermee vraagt het bedrijf aandacht voor moderne slavernij en illegale kinderarbeid in de chocolade-industrie. In de ogen van Tony’s Chocolonely worden er al 20 jaar beloftes gemaakt om hier een einde aan te maken door de grote spelers, maar tot op heden is die belofte niet ingewilligd.

Geen verantwoordelijkheid

Volgens het Nederlandse bedrijf worden bedrijven niet wettelijk verantwoordelijk gehouden voor de misstanden die er plaatsvinden in de chocolade-industrie. Daarom worden chocoladefans opgeroepen om een petitie te tekenen en onderdeel te worden van de ‘Sweet Solution’. De petitie is een oproep voor wetgeving te creëren die bedrijven verplicht stelt om misstanden in hun keten aan te pakken.

Niet alleen wijzen

Dit alles klinkt heel erg als een wijzende vinger, maar Tony’s Chocolonely heeft de afgelopen vijftien jaar zelf het goede voorbeeld kunnen geven. Want het bedrijf is ooit opgericht om slaafvrije chocolade de norm te maken in de industrie. Dat doet het bedrijf nog altijd door bewustzijn te creëren, het goede voorbeeld te geven en andere bedrijven te inspireren dit voorbeeld te volgen.

Paul Schoenmakers, Head of Impact bij Tony’s, zegt hierover: “Tony’s 5 samenwerkingsprincipes zijn ontwikkeld om de cacao-industrie eerlijker te maken en armoede aan te pakken, want dat is de grondoorzaak van illegale kinderarbeid en moderne slavernij. Maar het is niet genoeg als alleen wij deze principes gebruiken. Daarom hebben we Tony’s Open Chain opgezet, een open source platform, dat beschikbaar is voor alle chocolademakers, zodat zij hetzelfde kunnen doen en we samen alle chocolade 100% slaafvrij kunnen maken.”

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Verder lezen over Chocolade

Marmir Chocolate: luxe boetiek-chocolade van eigen bodem

Ooit gehoord van boetiek-chocolade? Wij nog niet, tot aan vandaag dan want er is een nieuw luxe chocolademerk, Marmir Chocolate. Een nieuwe 'guilty pleasure' ontwikkeld door ervaren patisseriechefs. De makers noemen het...

Food11.06.2024

Marmir Chocolate: luxe boetiek-chocolade van eigen bodem

Waarom de Spaanse oliebol-achtige snack churros heet

Je kunt ze eten met chocoladesaus, met kaneelsuiker, maar in Spanje zelf dopen ze het liever in een kopje warme chocolademelk. Churros kun je qua smaak het beste vergelijken met onze oliebol, maar qua naam en vorm zeker...

Food31.05.2024

Waarom de Spaanse oliebol-achtige snack churros heet

Koffie als toetje? Met deze tips kan het!

Kan je niet zonder een kop koffie na het eten? Maar merk je stiekem ook dat je dit wel een beetje saai begint te vinden? Maak er dan een toetje van! Alles wat je nodig hebt is jouw favoriete koffie en een flinke dosis cr...

Tipt29.05.2024

Koffie als toetje? Met deze tips kan het!

Tony’s Chocolonely noemt zich een impactbedrijf dat chocolade maakt

Tony's Chocolonely is populair. Het Nederlandse chocolademerk is vooral herkenbaar aan de kleurrijke verpakking en opvallende campagnes. Het is een bedrijf met een missie die zich richt om een einde te maken aan kinderar...

Nieuws23.02.2024

Tony’s Chocolonely noemt zich een impactbedrijf dat chocolade maakt

Hands Off komt met een primeur en lanceert plantaardige chocolate chip cookies

Het verhaal van Hands Off begon ooit met chocoladerepen en vertakt zich inmiddels steeds meer naar andere producten. Het nieuwste wapenfeit: plantaardige chocolate chip cookies in drie verschillende smaken. Daarmee heeft...

Food06.06.2023

Hands Off komt met een primeur en lanceert plantaardige chocolate chip cookies

Nieuwe plantaardige reep voor Tony’s Chocolonely en 10e editie van Tony’s Fair

De klok is er bijna op gelijk te zetten: chocomerk Tony’s Chocolonely brengt ieder jaar een paar keer speciale repen uit. De nieuwste reep is een plantaardige reep: 51% puur, gevuld met knapperige stukjes hazelnoot en...

Food19.05.2023

Nieuwe plantaardige reep voor Tony’s Chocolonely en 10e editie van Tony’s Fair

Hands Off My Chocolate wordt Hands Off en volledig plantaardig

Chocolademerk Hands Off My Chocolate gaat om en wordt vanaf nu helemaal plantaardig. Uit eigen onderzoek van het merk bleek dat melkchocolade te veel impact heeft op het milieu. Als reactie op dit alles heeft het merk be...

Food04.04.2023

Hands Off My Chocolate wordt Hands Off en volledig plantaardig

Verpakking Toblerone moet op de schop: berg moet verdwijnen

Groot nieuws in chocoladeland: de Matterhorn moet verdwijnen van de Toblerone-verpakking. Dat komt door de strenge Zwitserse regels voor het gebruik van nationale symbolen. Daardoor is het moederbedrijf Mondelez van Tobl...

Nieuws07.03.2023

Verpakking Toblerone moet op de schop: berg moet verdwijnen