De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
De winkels en supermarkten liggen vol met producten gemaakt met cacao, zeker in deze tijd van het jaar. Hoewel er door allerlei partijen in de keten -die door cacao wordt afgelegd voordat het bijvoorbeeld in een reep chocola wordt verwerkt- positieve stappen worden gezet, zijn er nog genoeg kinken in de kabel. Vandaar dat iedere twee jaar door VOICE Network onder de noemer de Cacao Barometer geëvalueerd wordt hoe het met de duurzaamheid in de wereldwijde cacaosector is gesteld.
Daaruit blijkt dat er nog aardig wat problemen zijn in de sector. Zo is chocolade nog altijd in een adem te noemen met armoede, ontbossing en kinderarbeid. De verschillende keurmerken en certificaten zoals: Fairtrade, UTZ en Rainforest Alliance bieden wel iets van zekerheid, maar ook producten met deze keurmerken kunnen de genoemde problematiek niet uitsluiten.
Cacaoproductie
Uit het rapport blijkt dat bijna ieder boerengezin en andere arbeiders die in West-Afrika in de cacaoproductie werken dagelijks te maken hebben met armoede, kinderarbeid en ontbossing. Hoewel er verschillende keurmerken zijn, doen grote bedrijven als Nestlé en mars lang niet genoeg om deze problemen op te lossen.
Al twee decennia lang wordt aan de problematiek aandacht besteed en door de betrokken partijen wordt beterschap altijd onomwonden beloofd. Toch zijn de problemen voor de boeren niet opgelost, vandaar dat de Cacao Barometer bedrijven oproept om beloften na te komen en een einde te maken aan ontbossing en mensenrechtenschendingen in de toeleveringsketens van cacao.
Tijd voor actie
Antoine C. Fountain van het netwerk en co-auteur van de evaluatie vindt het tijd voor actie: “Na twintig jaar van vrijwillige initiatieven die de oorzaak van de problemen niet hebben aangepakt, is het tijd voor systematische verandering door de hele sector heen. Alle ingrediënten om het te laten werken zijn aanwezig, maar nu is het tijd om stappen te zetten en ambitieuze, holistische en verplichte veranderingen door te voeren. Alleen op die manier kunnen we armoede, kinderarbeid en ontbossing in de cacaoindustrie aanpakken.”
De complete Cacao Barometer 2020 vind je hier.
(Afbeeldingen bij dit artikel: ©Keke Keukelaar)
Verder lezen over Chocolade
Hotspots25.11.2024
Lekker eten wat er in de film voorbij komt met Cinema Culinair
Food16.11.2024
Kerstshoppen in Londen? Dit kerstlekkers mag je niet missen
Food11.10.2024
Chocolate Makers uit Amsterdam haalt zijn chocolade met een zeilboot
Food11.06.2024
Marmir Chocolate: luxe boetiek-chocolade van eigen bodem
Food31.05.2024
Waarom de Spaanse oliebol-achtige snack churros heet
Tipt29.05.2024
Koffie als toetje? Met deze tips kan het!
Nieuws23.02.2024
Tony’s Chocolonely noemt zich een impactbedrijf dat chocolade maakt
Food06.06.2023