Tony's Chocolonely lanceert lookalike-repen om misstanden aan te kaarten

Tony's Chocolonely lanceert lookalike-repen om misstanden aan te kaarten

Vorig artikel Volgend artikel

Koffie en chocolade drinken en eten we allemaal bijna dagelijks. Toch zijn het twee industrieën waar het slecht is gesteld met de mensenrechten. Chocolademerk Tony’s Chocolonely is vijftien jaar geleden opgericht om de chocolade-industrie slaafvrij te krijgen. Tot op heden is dat niet gelukt, vandaar dat het chocolademerk een nieuwe campagne lanceert om de misstanden aan de kaak te stellen.

De campagne Sweet Solution bestaat uit vier lookalike-repen die qua uiterlijk lijken op iconische repen van andere merken. Hiermee vraagt het bedrijf aandacht voor moderne slavernij en illegale kinderarbeid in de chocolade-industrie. In de ogen van Tony’s Chocolonely worden er al 20 jaar beloftes gemaakt om hier een einde aan te maken door de grote spelers, maar tot op heden is die belofte niet ingewilligd.

Geen verantwoordelijkheid

Volgens het Nederlandse bedrijf worden bedrijven niet wettelijk verantwoordelijk gehouden voor de misstanden die er plaatsvinden in de chocolade-industrie. Daarom worden chocoladefans opgeroepen om een petitie te tekenen en onderdeel te worden van de ‘Sweet Solution’. De petitie is een oproep voor wetgeving te creëren die bedrijven verplicht stelt om misstanden in hun keten aan te pakken.

Niet alleen wijzen

Dit alles klinkt heel erg als een wijzende vinger, maar Tony’s Chocolonely heeft de afgelopen vijftien jaar zelf het goede voorbeeld kunnen geven. Want het bedrijf is ooit opgericht om slaafvrije chocolade de norm te maken in de industrie. Dat doet het bedrijf nog altijd door bewustzijn te creëren, het goede voorbeeld te geven en andere bedrijven te inspireren dit voorbeeld te volgen.

Paul Schoenmakers, Head of Impact bij Tony’s, zegt hierover: “Tony’s 5 samenwerkingsprincipes zijn ontwikkeld om de cacao-industrie eerlijker te maken en armoede aan te pakken, want dat is de grondoorzaak van illegale kinderarbeid en moderne slavernij. Maar het is niet genoeg als alleen wij deze principes gebruiken. Daarom hebben we Tony’s Open Chain opgezet, een open source platform, dat beschikbaar is voor alle chocolademakers, zodat zij hetzelfde kunnen doen en we samen alle chocolade 100% slaafvrij kunnen maken.”

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies