Reclamecode voor alcoholvrij en -arm bier treedt in werking

Reclamecode voor alcoholvrij en -arm bier treedt in werking

Vorig artikel Volgend artikel

Het was even aan ons zicht ontglipt maar de Reclamecode voor Alcoholvrij en -arm Bier (RvAAB) is vorige week in werking getreden. Hierin is onder meer vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij of -arm bier niet gericht mag zijn op jongeren onder de 18, zwangere vrouwen of actieve verkeersdeelname. De code was een actiepunt uit het Nationaal Preventieakkoord.

Al eens eerder hebben we gekeken naar hoe vaag de begrippen: alcoholloos, -vrij en -arm eigenlijk zijn. In allerlei landen betekenen ze namelijk iets heel anders, maar onthoudt: alleen in alcoholloos bier zit geen alcohol. Waarschijnlijk ook een van de redenen om wat strenger op de reclame rondom de varianten toe te gaan zien.

Meer gedronken

De afgelopen jaren worden dit soort bieren steeds meer gedronken, vandaar dat verschillende brancheorganisaties een rol wilden spelen rondom de marketing van deze producten. Bernd Beersma van Craft, de brancheorganisatie voor Onafhankelijke Brouwers over de code: “We zien in onze achterban steeds meer brouwers die alcoholvrij of alcoholarm bier op de markt zetten. Ook wij onderstrepen het belang van verantwoorde marketing binnen deze categorieën. Deze code geeft duidelijke richtlijnen voor wat je als brouwer wel en niet mag communiceren.”

Toepassing code

De RvAAB-code is van toepassing op reclames in Nederland voor alle bieren met een alcoholpercentage van maximaal 0,5%. Hij is geldig voor alle organisaties die hiervoor reclame voor maken, te denken aan: bierbrouwers, supermarkten en horecagelegenheden. Onder reclame vallen alle uitingen zoals commercials op tv en radio, posts op sociale media, reclamefolders en bieretiketten. De Stichting Reclame Code heeft de reclamecode vorige week bekrachtigt en hij is sinds dien van kracht.

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies