Nieuws07.12.2022

Prijsverhoging cacao nodig voor duurzame initiatieven van chocoladebedrijven


Rond deze tijd van het jaar wordt jaarlijks het rapport ‘Cocoa Barometer’ gepubliceerd. Daarin wordt de balans opgemaakt over de cacaoindustrie. En eigenlijk is het nog altijd even droevig gesteld, maar er zijn inmiddels ook wat lichtpuntjes. Maar de wrange conclusie is dat nog geen van de grote chocoladeproducenten voldoende betaalt om armoede onder cacaoboeren uit te bannen.

De secteor neemt zelf initiatieven om de productie te verduurzamen, maar de grootste oorzaak van alle problemen in de sector wordt onvoldoende aangepakt. Pas wanneer de hardnekkige armoede uitgebannen wordt, kan de cacaosector floreren. Dit alles heeft te maken met de prijs die de boeren krijgen voor hun cacao.

Vraag is groot

Het hele idee van wanneer de vraag groeit, groeit de omzet ook gaat nog altijd niet op voor de cacaoboeren. De prijs die zij namelijk ontvangen voor hun cacao stijgt niet mee met de kosten van levensonderhoud en productie. Antoine Fontain van Voice Network: “En dat terwijl een leefbaar inkomen een mensenrecht is dat nooit ter discussie zou mogen staan.”

Initiatieven

Er komen steeds meer initiatieven van de grond die de cacaoboeren meoten ondersteunen, maar de uitwerking daarvan is nog altijd niet perfect. Zo ondersteunen chocoladeproducenten Nestlé, Mondelez, Ferrero en Mars, bekend van respectievelijk Kitkat, Milka, Nutella en Mars, al jaren de boeren met duurzaamheidsprogramma’s. Maar dit levert volgens het rapport nog te weinig op voor de boeren.

Leefbaar inkomen

Heske Verburg van Solidaridad over de veranderingen: “Gelukkig erkennen steeds meer bedrijven dat een leefbaar inkomen noodzakelijk is om de verduurzaming van de sector effectief aan te pakken. Maar ondanks die nieuwe inzichten, is er vandaag de dag nog geen enkel groot chocolade- of cacaobedrijf dat hogere prijzen betaalt aan de boer.”

Goed voorbeeld

Een initiatief dat volgens het rapport wel voor hogere prijzen zorgt, is Tony’s Open Chain die onder andere is gebaseerd op zogenaamde Living Income Reference Prices en is ontwikkeld door Fairtrade en Tony’s Chocolonely. Deze methode, die ook wordt toegepast door onder andere Delicata van Albert Heijn en Ben & Jerry’s, zorgt voor een extra premie bovenop de marktprijs.

(Foto’s bij artikel © Jaimi Nieli)

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Verder lezen over Chocolade

Disney+ trakteert op warme chocolademelk in de Disney Chocolate Stream Shop

Disney+ brengt deze winter iets bijzonders naar Amsterdam. Van 11 tot en met 13 december opent de Disney Chocolate Stream Shop Amsterdam op het Rokin. In deze tijdelijke winkel komen films, series en chocolade samen. De Belgische chocolatier Dominique Persoone maakte er zes speciale warme chocoladedranken die passen bij bekende titels op Disney+. Bezoekers krijgen gratis een van deze unieke creaties wanneer ze binnenstappen in de warme en vrolijke pop-up.

Food04.12.2025

Disney+ trakteert op warme chocolademelk in de Disney Chocolate Stream Shop

Dubbel genieten: Côte d’Or en koffie is de ultieme smaakcombinatie

Sommige combinaties zijn gewoon meant to be. Zoals muziek en wijn, zon & een cocktail en natuurlijk koffie met chocolade. De intense cacaosmaak versterkt de tonen van espresso, cappuccino of zelfs een matcha latte. Ontdek hoe Côte d'Or elk koffiemoment verandert in een zintuiglijke beleving vol warmte, diepgang en puur genot.

Food05.11.2025

Dubbel genieten: Côte d’Or en koffie is de ultieme smaakcombinatie

Tony’s Choco Experience: 20 jaar chocolade, fun en impact

De Tony’s Choco Experience in De Hallen Amsterdam viert 20 jaar Tony’s Chocolonely met een interactieve beleving vol geur, kleur en smaak. Bezoekers wandelen letterlijk door een gigantische chocoladereep, ontdekken het verhaal achter eerlijke cacao en proeven nieuwe smaken, waaronder de Everything Bar en limited editions. Het evenement is gratis en toegankelijk van 28 oktober t/m 2 november.

Nieuws29.10.2025

Tony’s Choco Experience: 20 jaar chocolade, fun en impact

Nieuws wat we zelf opeten: Aflevering 18 met Baleine-zout, zoet van Leonidas en de Pineut

Iedere week vallen (nou ja) er wel weer nieuwe producten op de mat bij de redactie van Eatly. Food & drinks van bekende, minder bekende of nieuwe merken die leuk zijn om te proeven.

Food03.12.2024

Nieuws wat we zelf opeten: Aflevering 18 met Baleine-zout, zoet van Leonidas en de Pineut

Lekker eten wat er in de film voorbij komt met Cinema Culinair

Voor mensen die er ook heel veel trek van krijgen is er Cinema Culinair: je bekijkt de film en krijgt precies op het juiste moment het gerecht geserveerd.

Hotspots25.11.2024

Lekker eten wat er in de film voorbij komt met Cinema Culinair

Kerstshoppen in Londen? Dit kerstlekkers mag je niet missen

Shoppen in Londen deze november? Of misschien in december een weekend? Vooral dit kerstlekkers is een aanrader als je naar Londen gaat.

Food16.11.2024

Kerstshoppen in Londen? Dit kerstlekkers mag je niet missen

Chocolate Makers uit Amsterdam haalt zijn chocolade met een zeilboot

De cacao van Chocolate Makers uit Amsterdam komt per boot. Zeilboot. Uit de Dominicaanse Republiek. Een bijzonder verhaal, maar hoe smaakt dat?

Food11.10.2024

Chocolate Makers uit Amsterdam haalt zijn chocolade met een zeilboot

Marmir Chocolate: luxe boetiek-chocolade van eigen bodem

Ooit gehoord van boetiek-chocolade? Wij nog niet, tot aan vandaag dan want er is een nieuw luxe chocolademerk, Marmir Chocolate. Een nieuwe 'guilty pleasure' ontwikkeld door ervaren patisseriechefs. De makers noemen het...

Food11.06.2024

Marmir Chocolate: luxe boetiek-chocolade van eigen bodem