Prijsverhoging cacao nodig voor duurzame initiatieven van chocoladebedrijven

Prijsverhoging cacao nodig voor duurzame initiatieven van chocoladebedrijven

Vorig artikel Volgend artikel

Rond deze tijd van het jaar wordt jaarlijks het rapport ‘Cocoa Barometer’ gepubliceerd. Daarin wordt de balans opgemaakt over de cacaoindustrie. En eigenlijk is het nog altijd even droevig gesteld, maar er zijn inmiddels ook wat lichtpuntjes. Maar de wrange conclusie is dat nog geen van de grote chocoladeproducenten voldoende betaalt om armoede onder cacaoboeren uit te bannen.

De secteor neemt zelf initiatieven om de productie te verduurzamen, maar de grootste oorzaak van alle problemen in de sector wordt onvoldoende aangepakt. Pas wanneer de hardnekkige armoede uitgebannen wordt, kan de cacaosector floreren. Dit alles heeft te maken met de prijs die de boeren krijgen voor hun cacao.

Vraag is groot

Het hele idee van wanneer de vraag groeit, groeit de omzet ook gaat nog altijd niet op voor de cacaoboeren. De prijs die zij namelijk ontvangen voor hun cacao stijgt niet mee met de kosten van levensonderhoud en productie. Antoine Fontain van Voice Network: “En dat terwijl een leefbaar inkomen een mensenrecht is dat nooit ter discussie zou mogen staan.”

Initiatieven

Er komen steeds meer initiatieven van de grond die de cacaoboeren meoten ondersteunen, maar de uitwerking daarvan is nog altijd niet perfect. Zo ondersteunen chocoladeproducenten Nestlé, Mondelez, Ferrero en Mars, bekend van respectievelijk Kitkat, Milka, Nutella en Mars, al jaren de boeren met duurzaamheidsprogramma’s. Maar dit levert volgens het rapport nog te weinig op voor de boeren.

Leefbaar inkomen

Heske Verburg van Solidaridad over de veranderingen: “Gelukkig erkennen steeds meer bedrijven dat een leefbaar inkomen noodzakelijk is om de verduurzaming van de sector effectief aan te pakken. Maar ondanks die nieuwe inzichten, is er vandaag de dag nog geen enkel groot chocolade- of cacaobedrijf dat hogere prijzen betaalt aan de boer.”

Goed voorbeeld

Een initiatief dat volgens het rapport wel voor hogere prijzen zorgt, is Tony’s Open Chain die onder andere is gebaseerd op zogenaamde Living Income Reference Prices en is ontwikkeld door Fairtrade en Tony’s Chocolonely. Deze methode, die ook wordt toegepast door onder andere Delicata van Albert Heijn en Ben & Jerry’s, zorgt voor een extra premie bovenop de marktprijs.

(Foto’s bij artikel © Jaimi Nieli)

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies