De internationale trend die vorig jaar ingezet is op het gebied van de verkoop van plantaardige vleesvervangers is inmiddels ook in Nederland doorgedrongen. De omzet van vleesvervangers viel in de eerste helft van het jaar met 5,7% terug en het volume vleesvervangers nam met 6,4% af. Dat is in lijn met andere landen die de grootste markten op dit gebied vertegenwoordigen waar het volume en omzet ook terugloopt.
Je hoort het vaker van supermarkthouders dat ze verplicht zijn om een percentage plantaardige of andere vleesvervangers standaard af te nemen bij producenten. Dat heeft ervoor gezorgd dat er in alle Nederlandse supermarkten een groot aandeel aan (plantaardige) vleesvervangers te vinden is. Alleen merken best wel wat supermarkthouders op dat de producten steeds minder goed verkopen.
Voorspelde groei
In alle grote markten valt op te maken dat de verwachte vlucht die de (plantaardige) vleesvervangers de komende jaren zouden nemen enorm tegenvalt. Dit terwijl er steeds meer reclame voor de producten wordt gemaakt en dat deze eigenlijk onevenredig is ten opzichte van andere producten. De groei is gestopt en het volume daalt.
Segmenten
Kijk je naar de categorie vleesvervangers dan valt het nog mee dat losse stukjes en plantaardige burgers nog stijgen met 2,3% en 1,9%. Maar kijk je naar filets, worstjes en nuggets dan lijkt de vrije val ingezet, daar is namelijk een daling van ruim 25%, 23% en 14% waar te nemen. Daarmee lijkt voor nu het plafond gevonden van hoeveel mensen in Nederland voor een (plantaardige) vleesvervanger kiezer.
Meer groente
Uit verschillende onderzoeken blijken de vleesvervangers vooral goed voor het milieu en wat minder voor de mensen zelf. Vandaar dat de oplossing vaak heel simpel is: gewoon meer groenten eten. Mooi is daarom om te zien hoe een chef als Bas Hoog deze visie omarmt in het nieuwe menu van restaurant Botanica.
Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.