Grote kans dat de prijs van een biertje op korte termijn wederom gaat stijgen

Grote kans dat de prijs van een biertje op korte termijn wederom gaat stijgen

Vorig artikel Volgend artikel

Aan het begin van deze week presenteerde Heineken de halfjaarcijfers. Tijdens de presentatie werd duidelijk dat het bedrijf te maken had met grondstoffen zoals hop, gerst en verpakkingsmaterialen als plastic en aluminium waar de prijs met 30 tot 50 procent van was gestegen. Logisch gevolg van een stijgende kostprijs is dat consumenten uiteindelijk ook meer gaan betalen voor een biertje.

Daarover zijn topman Dolf van den Brink op maandag dat de prijzen van hun bier over heel Europa genomen met 0,8% zijn gestegen het afgelopen half jaar. Bij de heropening van de horeca eerder dit jaar bleken de bierprijzen in ons land al gestegen met zo’n 25 eurocent per biertje. Volgens Van den Brink dekt de stijging van 0,8% lang niet de kosten die met dubbele cijfers zijn gestegen.

Omzetgroei

Hoewel dit alles als een doemscenario klinkt, zag Heineken door de versoepelingen van de coronamaatregelen de omzet flink stijgen. De verkopen namen in het eerste half jaar met 9,6% toe en de laatste drie maanden zelfs met 20%. Zodoende kwam de omzet uit op 10 miljard euro met een winst van 896 miljoen euro. Een flinke stijging ten opzichte van 2020 maar nog niet op het niveau van 2019.

Vervoer

Naast dat de grondstoffen en verpakkingsmaterialen duurder zijn geworden, is ook het vervoer duurder geworden door een stijgende olieprijs en een tekort aan containers (!). Een concern als Heineken probeert zich hier tegen te wapenen en vangt dit soort stijgingen voor negen tot twaalf maanden op.

Bierprijs omhoog

Als gevolg heeft Heineken in Brazilië en een paar opkomende markten in Afrika en Azië de bierprijzen tot 10% verhoogd. Het idee is wel om de horeca te ontzien en de prijsstijgingen vooral in de supermarkten door te voeren. Het bedrijf is van mening dat de prijzen daar toch al tijden niet marktconform zijn, dus dat vroeg of laat dit enigszins gecorrigeerd wordt. Wat als jaren zo is: als een van de grootste spelers het startschot geeft, dan volgt de rest op een gegeven moment vanzelf.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies