Stuntprijzen bij Lidl tegen voedselverspilling

Stuntprijzen bij Lidl tegen voedselverspilling

Vorig artikel Volgend artikel

Supermarktketen Lidl gaat een proef die vanaf vorig jaar rond deze tijd liep in het hele land doorvoeren en goed onder de aandacht brengen van klanten. In de filialen worden vanaf nu producten die alleen nog diezelfde dag te gebruiken zijn voor extra lage prijzen aangeboden.

De proef liep sinds vorig jaar in 24 winkels en door de goede resultaten vond de keten het tijd om het nu daadwerkelijk landelijk bij alle 436 Nederlandse winkels in te voeren. Want in de 24 winkels werd de voedselverspilling met 30% teruggedrongen.

Versproducten

Het gaat overwegend om versproducten zoals brood, kaas, melk en vlees die op deze manier direct worden verkocht aan de klant. Op het gebied van groenten en fruit wordt er samengewerkt met anti-verspillingsplatform Too Good To Go.

Via hen biedt Lidl Magic Boxen voor 2,99 euro aan die gevuld zijn met 2 kilo aan groenten en fruit. Onverkochte producten gaan voor een deel naar de voedselbanken en het andere deel wordt vergist.

Quirine de Weerd van Lidl vertelde eerder over het project: “Dit is een concrete stap voor Lidl om voedselverspilling nog verder tegen te gaan. Wij pakken op deze wijze verspilling op de laatste houdbaarheidsdatum aan. De klant profiteert hiervan door verse producten voor slechts een kwartje te kopen, dat is win – win.”

2030

Het hoort allemaal bij de meerjarige strategie van Lidl om voedselverspilling binnen het concern terug te dringen. Met als doelstelling om in 2030 in de gehele keten vijftig procent minder te verspillen. De Weerd vult aan: “Bij Lidl wordt van nature al weinig verspild. Dat past ook niet bij onze efficiënte en flexibele bedrijfsvoering, waarbij wij al jaren kijken naar een optimaal afgestemd productieproces en hergebruik. Dat we nu dit stuk op de verse producten concreet en uniek aanpakken past ons uitstekend.”

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies