Duurzaam ontbijtmerk Yespers komt met vier nieuwe granola’s

Duurzaam ontbijtmerk Yespers komt met vier nieuwe granola’s

Vorig artikel Volgend artikel

Het Nederlandse Yespers is een bedrijf met een duidelijke missie: bijvoorbeeld door voedselverspilling te voorkomen en het investeren in het duurzaam verhogen van kwantiteit en kwaliteit van ons voedsel. Dat klinkt ambitieus maar het heeft wel alles te maken met de tijd waarin we leven. Voedselverspilling en duurzaamheid zouden wat dat betreft meer aandacht mogen krijgen.

Het merk introduceert nu vier nieuwe granola’s met de nadruk op het tegengaan van voedselverspilling, het creëren van werkgelegenheid in Nederland voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en het realiseren van eerlijke inkomens in de gehele voedselketen. Kortom: een waardevol voedselsysteem creëren voor nu én in de toekomst. Het is ook aan ons om daar ook iets mee te doen. En wat is er mooier om met zo’n boodschap de dag te beginnen met een gezond ontbijt.

Samenwerkig met de Groningse graanrepubliek

De kracht van het merk zit vooral in samenwerkingen. Zo werkt Yespers samen met ketenpartners om haar duurzame missie kracht bij te zetten. Een van die partners is de Groningse graanrepubliek: een coöperatie van lokale ondernemers die duurzaam gebruik maakt van Groningse kleigronden. Mensen met een arbeidsbeperking of zij die moeite hebben aan een baan te komen, pakken de granola in. Zo blijven de lijnen kort, lokaal en profiteert iedereen in de keten.

Nederlands haver en gered fruit maken het verschil

Granola’s bijv. in combinatie met Griekse yoghurt zijn nu eenmaal niet alleen gezond maar ook heerlijk als ontbijt. Dit komt vooral door de eiwitten en gezonde vetten in de yoghurt maar zeker ook Granola die een goede bron is van vezels, gezonde vetten en complexe koolhydraten, uiteraard afhankelijk van de ingrediënten.

Vier nieuwe granola smaken

De vier nieuwe granola smaken zijn Appel & Rozijn, Cashew & Wortel, Hazelnoot & Banaan, en Kokos & Kers gemaakt van o.a. Nederlands haver van De Graanrepubliek en gered fruit.

-Appel & Rozijn: Hiervoor worden appels gebruikt met een plekje die niet meer te verkopen zijn. De appel wordt volledig gebruikt in verschillende producten; van pit tot schil. Elk stukje appel in deze smaak voorkomt verspilling.

-Cashew & Wortel: De cashew wordt ter plekke in Burkina Faso verwerkt en dat is uniek, want de meeste cashewnoten worden in Azië verwerkt. Dit bespaart per cashewnoot 25.000 kilometer aan onnodig transport én zorgt ook nog eens voor werkgelegenheid in Burkina Faso. De wortel in deze granola geeft een milde groente smaak.

-Hazelnoot & Banaan: is populair met haver van Nederlandse bodem. Een fijne mix van fruit, noten, zaden en pitten.

-Kokos & Kers: een tropische combinatie van smaken. Mild geroosterd in appelpuree waardoor er geen toegevoegde suikers nodig zijn en er weer een deel van de appel wordt gebruikt. Deze smaak is lekker knapperig en vezelrijk door het gebruik van de appel.

De wereld op z’n kop

Met de vier nieuwe smaken wil Yespers de voedselketen op zijn kop zetten. De achterkant van de verpakking is in een omgekeerd jasje gestoken. Bij het omdraaien van de granola vertelt een impactmeter hoeveel impact jouw ontbijt heeft: van het aantal duurzame ingrediënten in de granola, tot besparingen op transport en de hoeveelheid gered fruit.

De nieuwe granola’s zijn o.a. verkrijgbaar bij Picnic, Boon’s Markt, Sligro of via de website van Yespers.

Yespers_Granola_Hazelnoot_Banaan
Je hebt allemaal je favoriete granola, wij ook, hazelnoot en banaan met ook wat schijfjes verse banaan!
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....