Robot Barista maakt verdraaid lekkere koffie - ten koste van mens

Robot Barista maakt verdraaid lekkere koffie - ten koste van mens

Welcome our espresso overlords

Vorig artikel Volgend artikel

"Fast coffee is shitty. We're here to change that." Dat zijn harde woorden van een bedrijf dat het met een robot barista moet gaan opnemen tegen de Starbucksen van de wereld, maar Cafe X (nu geopend in Hong Kong en San Francisco) denkt te weten waar de kwaliteit zit in koffie. Die moet namelijk smaken zoals de branders van de koffie dat bedoeld hebben, en om die smaak te bereiken moet je op elk detail letten: het krijgen van de juiste ingrediënten, het kalibreren van het materiaal waar de koffie mee gezet wordt en op de juiste manier omgaan met de extra zaken die in de koffie terecht komen.

Hoe doe je dat? Met een robot. Die kan namelijk elke keer de juiste koffie zetten, zonder geknoei, zonder gezeur, zonder getreuzel en zonder gedoe. Het is de angstdroom van elke barista achter de toonbank van koffietenten rondom Silicon Valley, maar de kans dat we binnenkort ook op Utrecht Centraal een Cafe X hebben staan is nog vrij klein.

locations-metreon-bg
Elke Cafe X kan op zichzelf ergens neergezet worden: ideaal voor stations, winkelcentra of andere overdekte plekken.

Veel machine, weinig mens

Op dit moment is de keuze nog vrij beperkt: je kunt alleen nog op espresso gebaseerde koffie krijgen en de prijzen liggen niet eens ver af van de gemiddelde koffietent. Een Cafe X kan gerund worden met één mens, die het apparaat in de gaten houdt en klanten helpt met hun order en eventueel uitlegt wat er allemaal te krijgen is. De robot kan 120 kopjes verse koffie per uur zetten, oftewel 2 per minuut, dus dat wil wel.

Doordat er per robot drie punten zijn waar een klant zijn koffie kan pakken zijn ook de langzame klanten doorgaans geen struikelblok. Zeker niet omdat die hun bestelling digitaal kunnen doorgeven en betalen. Klanten hebben alleen nog een 4-cijferige pincode nodig om hun koffie op te pikken. Ideaal dus voor plekken waar veel mensen tegelijkertijd hun vers gezette koffie willen drinken.

locations-stp
Mensen staan in de rij voor hun koffie. Interactie met een persoon staat niet hoog op de agenda.

Heen en weer

De startup die Cafe X op heeft gezet wordt geleid door Henry Hu, een 23-jarige college drop-out die het idee kreeg toen hij in de rij stond te wachten en zich realiseerde dat de barista's voornamelijk bezig waren met het verplaatsen van kopjes en andere containers van apparaat naar apparaat. "Kopjes duizend keer heen en weer schuiven tussen apparaten is geen heel productieve activiteit. Het is repetitief en saai en daar hebben we robots voor uitgevonden."

Hij maakt zich ook weinig zorgen over de barista's die nieuw werk moeten zoeken als hun formule een succes blijkt: "Als je je baan kwijt raakt ga je iets anders proberen te doen, hopelijk iets nuttigers dan dat we al deden." Tja, daar moeten ze het maar mee doen. Of het nu Cafe X of een andere variant daarvan wordt: de kans dat je koffie over een paar jaar uit robothanden komt is in elk geval vrij groot. Weer een ding erbij dat we zonder enige menselijke interactie kunnen doen. Hoera?

[Afbeeldingen © Cafe X]

Via

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies