Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Pakweg 40 jaar geleden kochten we koffie op de ouderwetse manier. Dat betekende bonen die zelf moest malen of juist al gemalen zijn uit een vacuümverpakking. En dat in combinatie met een koffiezetapparaat waarbij je water moest opschenken. Een espresso thuis maken was echt een andere dimensie. Een echte espressomachine (onder andere DeLonghi en Saeco) was in die tijd een luxe en kostbaar product.
Dat veranderde toen Eric Favre, een Zwitserse ingenieur die bij Nestlé werkte, in 1986 op het idee kwam dat het tijd werd om een espressomachine voor thuisgebruik te ontwikkelen. En dan een apparaat wat dezelfde soort kwaliteit leverde als een echte espresso in een Italiaans café. Over ambities gesproken. De magie zat nog geeneens zozeer in de machine, maar veel meer in het concept van de inmiddels fameuze koffiecups die revolutionair waren in de koffiewereld.
Het concept was eenvoudig, je stopt de ideale hoeveelheid koffie in een aluminium capsule, hermetisch afgesloten om de smaak en het aroma te behouden. Die stop je dan in een speciaal ontworpen Nespresso-machine (met de N van het moederbedrijf) die het arme cupje volledig perforeert om onder hoge druk de perfecte espresso te creëren.
Nespresso revolutie
Ik kan me niet meer exact herinneren ik welk jaar we ons eerste Nespresso apparaat kochten, maar het was gelijk een feestje. Een espresso thuis maken op zo’n simpele en nieuwe manier was helemaal te gek. En dat met als resultaat een perfecte espresso volgens een nieuwe norm.
Het was revolutionair en ook nog wel een luxe model, gericht op mensen die bereid waren (en zijn) om te betalen voor premium kwaliteit espresso. Deze Nespresso-espresso-revolutie werd deels bereikt door de exclusieve verkoop via eigen winkels en later online. Inmiddels is dat allemaal geschiedenis en heeft het geleid tot de opkomst van vele concurrenten en vergelijkbare capsulesystemen.
Nespresso evolutie
De bedenker van het origineel (Nestlé) heeft in de afgelopen zelf volop ingezet in de ontwikkeling en introductie van een reeks steeds modernere koffiemachines en capsulevarianten om aan verschillende smaken en voorkeuren te voldoen. Grotere cups, exotische smaken en trendy apparaten. In al die tijd is het merk erin geslaagd om nog steeds het ‘luxe imago’ te behouden, ondanks dat de prijs van apparaten fors is gezakt en George Clooney er -wie weet- mede voor heeft gezorgd, dat de koffiecups tegenwoordig ook bij supermarkten te koop zijn.
Duurzaamheid
Los van handige cupjes en een lekkere espresso hebben we al jaren te maken met het begrip duurzaamheid. Want wat gebeurt er met al die gebruikte aluminium cupjes? Juist door het aluminium kan Nespresso deze recyclen en is er een speciaal programma geïntroduceerd om gebruikers aan te moedigen gebruikte capsules terug te sturen voor recycling.
Daarnaast werkt Nespresso samen met boeren en leveranciers om duurzaam geteelde koffie te waarborgen. Dit gebeurt onder andere door investeringen in gemeenschappen en training voor boeren om duurzame landbouwpraktijken te bevorderen.
Nespresso-apparaten
Inmiddels is de prijs voor een eenvoudig Nespresso-apparaat zo ver gezakt dat dat geen belemmering meer is om er eentje aan te schaffen als je een ‘espresso lover’ bent. We hebben in al die jaren dat we Nespresso drinken wel een aantal apparaten versleten. Soms omdat ze over de datum waren of, zoals recentelijk, voor onze rode Kitchen-Aid waar geen onderdelen meer voor te koop zijn.
De keuze voor nieuw apparaat is echter niet zo moeilijk als je op zoek gaat. Er is keuze genoeg, al moet ik eerlijk bekennen dat de mooiste apparaten nu vooral te vinden zijn voor de zakelijke markt (Nespresso Zenius, de mooiste uit het gehele gamma) of voor de nieuwe oversized Virtuo cups waar ze een leuke instapper hebben met Vertuo Pop in spicy red.
Nespresso Citiz
Wij doen het na afscheid te hebben genomen van onze rode Kitchen-Aid met een redelijk voordelig en populair Nespresso-apparaat: de Citiz met een losse koffieschuimer voor de liefhebbers van een latte of cappuccino. Hij heeft een compact en modern ontwerp dat goed past in vrijwel iedere keuken. Helaas alleen beschikbaar in zwart en zilver, want rood had best leuk geweest.
Thuiscomposteerbare koffiecapsules op basis van papier
Opwarmen doet de Citiz in ongeveer 25 seconden. De machine is uitgerust met een 19 bar drukpomp, die zorgt voor een prima espresso. Wat duurzaamheid betreft schakelt de machine automatisch uit na 9 minuten van inactiviteit (instelbaar tot 30 minuten).De Citiz maakt gebruik van de bekende Nespresso-capsules die binnenkort ook in nieuwe thuiscomposteerbare koffiecapsules op basis van papier op de markt komen. De bestaande capsules zijn overigens recyclebaar via Nespresso’s recyclingprogramma.
Aanrader is om het Citiz&Milk-model erbij aan te schaffen, beschikbaar met een geïntegreerde Aeroccino melkopschuimer voor het maken van cappuccino’s en lattes. Op het allemaal nog net even wat persoonlijker te maken ben ik zelf bezig met wat artwork van lege (geperforeerde) Nespresso cups. Maar dat is meer geschikt voor Pinterest.
Verder lezen over Koffie
Gadgets07.11.2024
Nespresso komt met een smaakvolle limited edition Adventskalender
Lifestyle29.08.2024
Feestje? Zo dek je de eettafel extra feestelijk!
Drinks06.07.2024
3 dingen die je kunt doen met Nespresso’s nieuwe koffiecapsules
Drinks03.06.2024
Nespresso lanceert nieuwe koffiecapsules op basis van papier
Gadgets02.06.2024
Philips wil met Baristina Nespresso-fans verleiden
Tipt29.05.2024
Koffie als toetje? Met deze tips kan het!
Drinks21.05.2024
Aanwinst voor je keuken: de nieuwe illy limited edition X7.1 Deep Pink
Nieuws26.06.2023