Kwart van de Nederlanders voelt zich slecht na een ongezonde snack

Kwart van de Nederlanders voelt zich slecht na een ongezonde snack

Vorig artikel Volgend artikel

Waarschijnlijk is het idee van veel mensen van een snack dat het niet uitmaakt of het gezond of ongezond is, maar vooral even wat brandstof oplevert. Toch houdt een kwart van de Nederlands een negatief gevoel over aan het eten van een ongezond tussendoortje. Maar 12% vervangt hierom dagelijks dit met een gezond alternatief. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Week van Snoep Goed, uitgevoerd door Markteffect.

De Week van Snoep Goed start op 16 januari en niet geheel toevallig is het dan ook ‘Blue Monday’. De dag dat de meeste mensen hun goede voornemens overboord gooien en deze maandag wordt ook wel gezien als de meest deprimerende dag van het jaar. Goed moment om er nog even een boost te geven aan het volhouden van goede gewoontes

Gezond snacken

De stichting daagt iedereen uit om vanaf de 16de een week lang alleen maar gezonde tussendoortjes te eten in plaats van ongezonde. Daarbij worden tips voor gezondere opties, adviezen en tips over hoe makkelijk en goed het doorvoeren van deze verandering is voor jezelf en voor kinderen. Want wat we op deze momenten eten heeft een directe weerslag op hoe we ons voelen.

Positief effect

Dat komt omdat een gezond tussendoortje direct een positief effect heeft. Het onderzoek ondersteunt dat effect: 36 procent van de Nederlanders geeft aan dat een gezonde snack hen een goed gevoel geeft. Twee op de drie Nederlanders ervaren daarnaast zelfs een positief effect op hun mentale gezondheid na een periode waarin zij een gezond voedingspatroon aanhouden.

Daan Schapendonk, voorzitter Stichting Week van Snoep Goed, over de week: “We zien dat een gezond voedingspatroon direct effect heeft op de mindset van Nederlanders. Door je ongezonde tussendoortjes te vervangen door gezondere alternatieven zet je een eerste stap richting een gezonder leven. Daarnaast draagt het op de lange termijn ook bij aan de fysieke fitheid van de Nederlanders.”

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies