Culinaire frikandel Le Frique wil Nederland veroveren

Culinaire frikandel Le Frique wil Nederland veroveren

Vorig artikel Volgend artikel

Een jaarlijks terugkerend fenomeen tijdens de Dutch Design Week is de Frikandel Contest. In 2016 was de eerste en jaarlijks strijden ontwerpers, koks, kunstenaars en frikandelconnaisseurs om de felbegeerde Wim Langenhoff Wisseltrofee. Het doel ervan: de frikandel hoger op de culinaire ladder krijgen. Dat laatste hebben de bedenkers van de culinaire frikandel Le Frique ook voor ogen.

In 2019 richten Frank Tjepkema en Pieter Stevens met dat idee Le Frique op. De frikandellen worden gemaakt met kwaliteitsvlees van varkens en kippen met daar interessante combinaties van specerijen en kruiden aan toegevoegd.

Inmiddels zijn er twee varianten: de Classique en de Unique. De eerste gaat uit van het aloude idee van de frikandel maar dan met een grovere structuur en intensere smaak. De Unique is een licht gekruide frikandel met venkelzaad.

Conservatorium Hotel

De eerste grote stap is in het veroveren van Nederland is inmiddels gezet. De frikandellen van Le Frique zijn opgenomen op de menukaart van het restaurant in het Amsterdamse Conservatorium Hotel. Gasten bestellen er dan de Frique Unique die geserveerd wordt met kreeftenmayonaise en lente-ui.

Topkok Schilo van Coevorden zwaait er de scepter en hij is verheugd met dit stukje Nederlandse eetcultuur op de menukaart. “Als groot frikandel fan ben ik met heel wat creativiteit al jaren aan het strijden om mijn favoriete snack weer de aandacht te geven die hij verdient. Frikandellen hebben tot op de dag van vandaag nog steeds een verkeerde reputatie. Daar gaat deze culinaire frikandel, gemaakt van eerlijke ingrediënten verandering in brengen”, vertelt hij enthousiast.

Oprichters Tjepkema en Stevens zijn natuurlijk ook in hun nopjes met deze stap: ““Le Frique op de kaart van Schilo is de bevestiging waarom we dit avontuur zijn begonnen: een overtuiging dat de frikandel een culinaire snack kan zijn.”

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies