10 stuks eten die je normaal weggooit die gewoon eetbaar zijn

10 stuks eten die je normaal weggooit die gewoon eetbaar zijn

Vorig artikel Volgend artikel

Het is altijd interessant om te zien dat dingen die je gewend bent om te doen, eigenlijk niet hoeven. Zo zijn er stukken eten die we gewend zijn om weg te gooien, die gewoon eetbaar blijken te zijn. In het kader van anti-voedselverspilling is het goed om hier eens op in te zoomen met 10 voorbeelden.

Een paar van de voorbeelden zullen waarschijnlijk een ‘oh ja natuurlijk’ zijn, maar er zitten er een paar bij waar we hier op de redactie ook echt geen idee van hadden. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: er is meer fruit waarvan je de schil gewoon kan eten. Laten we aftrappen met de minst smakelijke.

Hanenkam

In sommige culturen zijn de poten van een kip een delicatesse, maar het kan nog maller. Het is blijkbaar zo dat je de hanenkammen van tamme kippen kan eten. Volgens deze echte kipconnaisseurs smaakt gebakken hanenkam hetzelfde als een kipnugget. We vertrouwen in dit geval op de ervaring van anderen.

Schil van een kiwi

Er zijn mensen die langharige kiwi’s scheren en ze dan uit het vuistje eten. Het ziet er ronduit bizar uit, máár het is helemaal niet zo gek. De schil van een kiwi bevat drie keer zoveel vezels als dat in het vruchtvlees zit. Daarnaast zitten ze ook vol vitamine C. Vanaf nu dus altijd de hele kiwi in de blender of juicer gooien!

Ananaskern

Het ziet er altijd enorm fancy uit als men de kern van een ananas in een keer verwijderd. En zelfs bij ananas in blik mist de kern. Het is alleen hoogste tijd om hiermee te stoppen. Hoewel de kern iets harder is en wat minder zoet is hij net zo voedzaam en zit hij boordevol vitamine C.

Citroenschillen

Naast dat we ze graag in een cocktail doen, zitten citroenschillen vol voedingstoffen zoals: calcium, kalium en vitamine C. Hoewel de meeste chefs de voorkeur geven aan de schil te raspen is de hele schil gewoon eetbaar. Let wel op de schil van sinaasappels en citroenen kan lastig verteerbaar zijn, dus dit is er eentje om met mate te doen.

Broccolistronk

Eigenlijk eet iedereen van een broccoli vooral de roosjes en de donkergroene toppen. Maar wat blijkt; je kan de hele stronk gewoon eten. Die bevat antioxidanten, vezels en smaakt iets zoeter en milder dan de roosjes.

Bananenschil

Dit is weer een lekker riskante. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat bananenschillen, vooral van onrijpe bananen, vol zitten met antioxidanten. Daarnaast bevatten ze ook veel kalium, voedingsvezels, onverzadigde vetten en essentiële aminozuren. Wil je het eens uitproberen? Was je bananen dan grondig en doe dan eens een banaan met schil in de blender voor als je een smoothie maakt. Of bak stukjes bananenschil in de pan om een plantaardige variant van spek (!) te krijgen.

Watermeloenschil

Tijdens een warme zomerdag is er niks lekkerder dan een watermeloen in stukken snijden en je tanden er in zetten. Maar wat blijkt: de schil van een watermeloen is gewoon te eten. Er zit namelijk citrulline in en dat is een aminozuur. Het zorgt ervoor dat de zuurstoftoevoer naar de spieren verbeterd, bloeddruk wordt verlaagd, is een bron van vezels en kan het libido van individuen verhogen.

Mangoschil

Dankzij allerlei influenza’s weet iedereen op de hele wereld onderhand hoe je fantastisch een mango in blokjes snijdt. Toch blijkt dat je dan nog een geweldige bron aan vitamine A, vitamine C, vezels en mineralen mist. Die zitten namelijk in de schil. Volgens verschillende onderzoeken zelfs meer dan in het vruchtvlees. Enige nadeel: wil je de schil eten dan moet je hem heel goed wassen en er zijn mensen die er allergisch voor zijn.

Groen van een wortel

Er ging lange tijd een verhaal de rondte dat de groene toppen van een wortel oneetbaar was en zelfs giftig. Dat blijkt niet waar te zijn. Het groen is prima eetbaar en heeft soms een klein bittertje. Heel goed te gebruiken in een salade, saus of soep.

Sinaasappelschil

Het idee om een sinaasappel te eten als een appel schrikt vast wel wat mensen af. Toch kan het gewoon. De schil zit namelijk vol antioxidanten, calcium, vitamines B, vitamine A en vitamine C. Eigenlijk is het zelfs zo dat de schillen meer vezels bevatten dan de vrucht. Dus voeg gerust eens de schil aan een gerecht toe.

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies