Whisky-tonic gaat de volgende slag zijn op het gebied van RTD's

Whisky-tonic gaat de volgende slag zijn op het gebied van RTD's

Vorig artikel Volgend artikel

Op het gebied van cocktails in blik, oftewel de ready-to-drink (RTD) cocktails, is er heel veel gaande. Allerlei producenten omarmen deze markt, waardoor het aanbod groeit. Aan de andere kant zijn verschillende drankproducenten aan het experimenteren met hun drank en tonic. Zo ook Schots whiskymerk Rock Island Whisky dat met een Whisky en Tonic RTD op de markt komt.

Het moet gezegd, ik ben nog totaal geen fan van de RTD’s. De enige die mij echt konden bekoren waren de ingeblikte cocktails van Williams. Verder is de hele trend van een willekeurige sterke drank gemixt met tonic wel een geinige. Zo heb ik in Porto heerlijk genoten van verschillende combinaties van portwijn en tonic.

Whisky & Tonic

Dat verschillende whiskymerken aan het experimenteren zijn, liet Jack Daniel’s vorig jaar al zien met hun Tennessee Apple & Tonic. Ook is er met Dram in a Can al eerder een whisky in blik op de markt verschenen. Toch is hetgeen dat Rock Island nu doet wel een toffe stap te noemen. De Schotse malt whisky wordt gemixt met Schots tonic water waardoor de RTD een citrus kick krijgt.

Groeimarkt

De RTD-markt is waarschijnlijk het best te vergelijken met de markt voor plantaardige producten; de groeipotentie is er omdat de andere markten enigszins verzadigd zijn. Hoofdmarketing Jenny Rogerson geeft ook aan dat dit de reden is om in de RTD-markt te stappen. Ze zegt erover: “De volumes zijn sinds 2018 sneller gestegen dan welke andere grote drankencategorie, daarbij wordt er voorspeld dat de verkoop van rtd’s de totale alcoholmarkt rond 2025 aanzienlijk overtreffen.”

Nieuw publiek

Een blik van de whisky-tonic is 250ml en bevat minder dan 100 calorieën. Rogerson hierover: “In lijn met de steeds toenemende vraag van consumenten naar lichte, verfrissende, caloriearme en alcoholarme kant-en-klare producten, is ons nieuwe aanbod premium, relevant en aantrekkelijk. Zo is er bewust voor gekozen om de whisky de held te laten, maar het recept is gemaakt om ook een nieuw publiek kennis te laten maken met onze whisky.”

Voor nu wordt de RTD whisky-tonic alleen in het Verenigd Koninkrijk geïntroduceerd.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies