Conor McGregor verkoopt whiskeymerk Proper no. Twelve voor 140 miljoen euro

Conor McGregor verkoopt whiskeymerk Proper no. Twelve voor 140 miljoen euro

Vorig artikel Volgend artikel

In navolgingen van andere bekendheden die flinke winst maakten op de verkoop van hun eigen drankmerk, heeft ook MMA-superster Conor McGregor dit gedaan. Afgelopen week heeft hij zijn Ierse whiskeymerk Proper no. Twelve verkocht voor bijna 142 miljoen euro aan drankbedrijf Becle.

De UFC-ster maakte in 2017 een klein uitstapje naar het boksen en stond dat jaar in de ring met bokslegende Floyd Mayweather. Hij verloor de partij vrij kansloos, maar verdiende er wel een kleine 100 miljoen dollar mee. Op de persconferentie na het gevecht kwam hij met een fles whisky het podium op en kondigde hij aan dat ‘Notorious Irish Whiskey’ binnenkort verkrijgbaar zou zijn.

Ierse whiskey

Het duurde uiteindelijk een jaartje voordat Proper no. Twelve Irish Whiskey het licht zag. McGregor en zijn manager hadden in navolging van veel andere sterren een eigen drankenmerk opgericht in de vorm van Eire Born Spirits en Proper no. Twelve was het eerste (en uiteindelijk laatste) wapenfeit.

Marketingkanon

Op het gebied van marketing hoeft niemand McGregor iets te leren. Dat laat hij in aanloop naar zijn gevechten zien en ook op allerlei andere zakelijke gebieden. Hij heeft een belachelijk groot bereik. Zo wist hij (zie onderaan dit artikel) een infomercial te regelen bij Jimmy Kimmel van 7:30 minuten. Zo zorgde hij ervoor dat Proper no. Twelve enorm bekend werd en dat Ierse whiskey ook weer op de kaart kwam te staan.

Weinig goede reviews

De beste grap is nog dat veel kenners niet per se weggeblazen werden door de whiskey van McGregor. Waar de vechtkunstenaar zelf een heel uitgesproken karakter heeft, blijkt de whiskey dat helemaal niet te hebben. Toch heeft dat zijn fans niet tegengehouden met het kopen van de whiskey. Zo bleek 2020 een topjaar te zijn voor Proper no. Twelve qua verkopen. Zelfs zo goed dat het Mexicaanse drankbedrijf Becle er 140 miljoen euro voor over had.

(Images used for this article are © Proper no. Twelve)

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies