Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Tony’s Chocolonely is populair. Het Nederlandse chocolademerk is vooral herkenbaar aan de kleurrijke verpakking en opvallende campagnes. Het is een bedrijf met een missie die zich richt om een einde te maken aan kinderarbeid, illegale arbeid en alle vormen van uitbuiting bij de productie cacao.
Het is het ultieme streven om de cacaoketen transparanter en eerlijker te maken. Zo werkt Tony’s samen met cacaoboeren en -coöperaties in West-Afrika om eerlijke prijzen te betalen voor cacao en om goede werkomstandigheden te bevorderen. De kleurrijke chocoladerepen staan symbool voor de ongelijke verdeling van de winst in de cacao-industrie.
Tony’s Chocolonely jaarFAIRslag
Afgelopen maand presenteerde Tony’s zijn nieuwste jaarFAIRslag voor 2022/2023. Het rapport laat o.a. de grootste groei in missiepartners zien voor Tony’s Open Chain; 6 nieuwe bedrijven sloten zich aan bij Tony’s missie, waaronder HEMA en Jumbo. Daarnaast ontvingen meer dan 17.000 boeren (20% meer, ofwel bijna 3.000 meer boeren dan vorig jaar) de prijs voor een leefbaar inkomen voor alle cacao die zij verkochten aan Tony’s.
Hoger inkomen cacaoboer, significant minder kinderarbeid
In 2022-2023 hebben cacaoboeren uit Côte d’Ivoire die aan Tony’s Open Chain cacao leveren, hun inkomen met 51% verhoogd dankzij de premies die Tony’s Chocolonely betaalt voor een leefbaar inkomen. Dit resulteert direct uit de hogere prijs die Tony’s en zijn missiepartners betalen, die 50% hoger ligt dan de door de regering vastgestelde minimumprijs en hoger is dan de Fairtrade-premie. Momenteel ontvangen 17.740 boeren via Tony’s Open Chain deze hogere prijs, bijna 3.000 meer dan vorig jaar (+20%).
Het percentage kinderarbeid ligt significant lager bij de partnercoöperaties van Tony’s Open Chain: 10,5% versus het industriegemiddelde van 46,7%. Bij coöperaties waarmee Tony’s langer dan 3 jaar samenwerkt, is dit percentage nog lager: 4,4%. Dit benadrukt dat het betalen van een hogere prijs voor cacao, onder andere via Tony’s samenwerkingsprincipes, kan helpen bij het succesvol beëindigen van kinderarbeid in de cacaoketen.
Lagere CO2-voetafdruk
Tony’s Chocolonely heeft een lagere CO2-voetafdruk bereikt doordat hun keten vrij is van ontbossing. In Ghana was de CO2-uitstoot 87% lager en in Côte d’Ivoire 95% lager dan andere cacao uit dezelfde regio. Tony’s heeft zich gecommitteerd aan het maximale wetenschappelijke CO2-reductiedoel voor SME’s (42% in 2030).
6 Nieuwe missiepartners
Dit jaar zijn 6 nieuwe partners, waaronder HEMA en Jumbo, toegetreden tot Tony’s Open Chain, waardoor alle grote Nederlandse supermarktketens deelnemen. De hoeveelheid chocolade gemaakt van 100% traceerbare cacao en waarvoor een leefbaar inkomen is betaald, groeit daardoor.
Een nieuwe impactbelofte
Tony’s kondigt zijn nieuwe impactbelofte aan: “Samen maken we een einde aan uitbuiting in cacao”, waarbij alle vormen van uitbuiting worden aangepakt. Dit omvat onder andere het gebrek aan leefbaar inkomen, kinderarbeid, illegale arbeid en ontbossing.
Record omzetgroei
Tony’s heeft een recordomzetgroei van 28 miljoen euro bereikt, met een totale netto omzet van ruim 150 miljoen. Belangrijke factoren waren de lancering van Tony’s Lil’ Bits en sterke omzetgroei in het VK, de VS en Duitsland.
Copyright en eigendom afbeeldingen: Tony’s Chocolonely jaarFAIRslag
Verder lezen over Chocolade
Food11.06.2024
Marmir Chocolate: luxe boetiek-chocolade van eigen bodem
Food31.05.2024
Waarom de Spaanse oliebol-achtige snack churros heet
Tipt29.05.2024
Koffie als toetje? Met deze tips kan het!
Food06.06.2023
Hands Off komt met een primeur en lanceert plantaardige chocolate chip cookies
Food19.05.2023
Nieuwe plantaardige reep voor Tony’s Chocolonely en 10e editie van Tony’s Fair
Food04.04.2023
Hands Off My Chocolate wordt Hands Off en volledig plantaardig
Nieuws07.03.2023
Verpakking Toblerone moet op de schop: berg moet verdwijnen
Food18.01.2023