Nieuws23.02.2024

Tony’s Chocolonely noemt zich een impactbedrijf dat chocolade maakt


Tony’s Chocolonely is populair. Het Nederlandse chocolademerk is vooral herkenbaar aan de kleurrijke verpakking en opvallende campagnes. Het is een bedrijf met een missie die zich richt om een einde te maken aan kinderarbeid, illegale arbeid en alle vormen van uitbuiting bij de productie cacao.

Het is het ultieme streven om de cacaoketen transparanter en eerlijker te maken. Zo werkt Tony’s samen met cacaoboeren en -coöperaties in West-Afrika om eerlijke prijzen te betalen voor cacao en om goede werkomstandigheden te bevorderen. De kleurrijke chocoladerepen staan symbool voor de ongelijke verdeling van de winst in de cacao-industrie.

Tony’s Chocolonely jaarFAIRslag

Afgelopen maand presenteerde Tony’s zijn nieuwste jaarFAIRslag voor 2022/2023. Het rapport laat o.a. de grootste groei in missiepartners zien voor Tony’s Open Chain; 6 nieuwe bedrijven sloten zich aan bij Tony’s missie, waaronder HEMA en Jumbo. Daarnaast ontvingen meer dan 17.000 boeren (20% meer, ofwel bijna 3.000 meer boeren dan vorig jaar) de prijs voor een leefbaar inkomen voor alle cacao die zij verkochten aan Tony’s.

Tony`s jaarFAIRslag 2022-2023
Tony`s jaarFAIRslag 2022-2023

Hoger inkomen cacaoboer, significant minder kinderarbeid

In 2022-2023 hebben cacaoboeren uit Côte d’Ivoire die aan Tony’s Open Chain cacao leveren, hun inkomen met 51% verhoogd dankzij de premies die Tony’s Chocolonely betaalt voor een leefbaar inkomen. Dit resulteert direct uit de hogere prijs die Tony’s en zijn missiepartners betalen, die 50% hoger ligt dan de door de regering vastgestelde minimumprijs en hoger is dan de Fairtrade-premie. Momenteel ontvangen 17.740 boeren via Tony’s Open Chain deze hogere prijs, bijna 3.000 meer dan vorig jaar (+20%).

Het percentage kinderarbeid ligt significant lager bij de partnercoöperaties van Tony’s Open Chain: 10,5% versus het industriegemiddelde van 46,7%. Bij coöperaties waarmee Tony’s langer dan 3 jaar samenwerkt, is dit percentage nog lager: 4,4%. Dit benadrukt dat het betalen van een hogere prijs voor cacao, onder andere via Tony’s samenwerkingsprincipes, kan helpen bij het succesvol beëindigen van kinderarbeid in de cacaoketen.

Lagere CO2-voetafdruk

Tony’s Chocolonely heeft een lagere CO2-voetafdruk bereikt doordat hun keten vrij is van ontbossing. In Ghana was de CO2-uitstoot 87% lager en in Côte d’Ivoire 95% lager dan andere cacao uit dezelfde regio. Tony’s heeft zich gecommitteerd aan het maximale wetenschappelijke CO2-reductiedoel voor SME’s (42% in 2030).

6 Nieuwe missiepartners

Dit jaar zijn 6 nieuwe partners, waaronder HEMA en Jumbo, toegetreden tot Tony’s Open Chain, waardoor alle grote Nederlandse supermarktketens deelnemen. De hoeveelheid chocolade gemaakt van 100% traceerbare cacao en waarvoor een leefbaar inkomen is betaald, groeit daardoor.

Een nieuwe impactbelofte

Tony’s kondigt zijn nieuwe impactbelofte aan: “Samen maken we een einde aan uitbuiting in cacao”, waarbij alle vormen van uitbuiting worden aangepakt. Dit omvat onder andere het gebrek aan leefbaar inkomen, kinderarbeid, illegale arbeid en ontbossing.

Record omzetgroei

Tony’s heeft een recordomzetgroei van 28 miljoen euro bereikt, met een totale netto omzet van ruim 150 miljoen. Belangrijke factoren waren de lancering van Tony’s Lil’ Bits en sterke omzetgroei in het VK, de VS en Duitsland.

Copyright en eigendom afbeeldingen: Tony’s Chocolonely jaarFAIRslag

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Chocolade

Marmir Chocolate: luxe boetiek-chocolade van eigen bodem

Ooit gehoord van boetiek-chocolade? Wij nog niet, tot aan vandaag dan want er is een nieuw luxe chocolademerk, Marmir Chocolate. Een nieuwe 'guilty pleasure' ontwikkeld door ervaren patisseriechefs. De makers noemen het...

Food11.06.2024

Marmir Chocolate: luxe boetiek-chocolade van eigen bodem

Waarom de Spaanse oliebol-achtige snack churros heet

Je kunt ze eten met chocoladesaus, met kaneelsuiker, maar in Spanje zelf dopen ze het liever in een kopje warme chocolademelk. Churros kun je qua smaak het beste vergelijken met onze oliebol, maar qua naam en vorm zeker...

Food31.05.2024

Waarom de Spaanse oliebol-achtige snack churros heet

Koffie als toetje? Met deze tips kan het!

Kan je niet zonder een kop koffie na het eten? Maar merk je stiekem ook dat je dit wel een beetje saai begint te vinden? Maak er dan een toetje van! Alles wat je nodig hebt is jouw favoriete koffie en een flinke dosis cr...

Tipt29.05.2024

Koffie als toetje? Met deze tips kan het!

Hands Off komt met een primeur en lanceert plantaardige chocolate chip cookies

Het verhaal van Hands Off begon ooit met chocoladerepen en vertakt zich inmiddels steeds meer naar andere producten. Het nieuwste wapenfeit: plantaardige chocolate chip cookies in drie verschillende smaken. Daarmee heeft...

Food06.06.2023

Hands Off komt met een primeur en lanceert plantaardige chocolate chip cookies

Nieuwe plantaardige reep voor Tony’s Chocolonely en 10e editie van Tony’s Fair

De klok is er bijna op gelijk te zetten: chocomerk Tony’s Chocolonely brengt ieder jaar een paar keer speciale repen uit. De nieuwste reep is een plantaardige reep: 51% puur, gevuld met knapperige stukjes hazelnoot en...

Food19.05.2023

Nieuwe plantaardige reep voor Tony’s Chocolonely en 10e editie van Tony’s Fair

Hands Off My Chocolate wordt Hands Off en volledig plantaardig

Chocolademerk Hands Off My Chocolate gaat om en wordt vanaf nu helemaal plantaardig. Uit eigen onderzoek van het merk bleek dat melkchocolade te veel impact heeft op het milieu. Als reactie op dit alles heeft het merk be...

Food04.04.2023

Hands Off My Chocolate wordt Hands Off en volledig plantaardig

Verpakking Toblerone moet op de schop: berg moet verdwijnen

Groot nieuws in chocoladeland: de Matterhorn moet verdwijnen van de Toblerone-verpakking. Dat komt door de strenge Zwitserse regels voor het gebruik van nationale symbolen. Daardoor is het moederbedrijf Mondelez van Tobl...

Nieuws07.03.2023

Verpakking Toblerone moet op de schop: berg moet verdwijnen

Samenwerking Tony’s Chocolonely en Ben & Jerry’s levert twee nieuwe repen op

De eerste liefdesbaby’s van Tony’s Chocolonely en Ben & Jerry’s zijn vorig jaar op de markt gekomen. Deze zogenaamde ‘Love A-Fair’ heeft al twee smaken ijs en twee andere smaken chocoladerepen opgeleverd. Het p...

Food18.01.2023

Samenwerking Tony’s Chocolonely en Ben & Jerry’s levert twee nieuwe repen op