Tony’s Chocolonely noemt zich een impactbedrijf dat chocolade maakt

Tony’s Chocolonely noemt zich een impactbedrijf dat chocolade maakt

Vorig artikel Volgend artikel

Tony's Chocolonely is populair. Het Nederlandse chocolademerk is vooral herkenbaar aan de kleurrijke verpakking en opvallende campagnes. Het is een bedrijf met een missie die zich richt om een einde te maken aan kinderarbeid, illegale arbeid en alle vormen van uitbuiting bij de productie cacao.

Het is het ultieme streven om de cacaoketen transparanter en eerlijker te maken. Zo werkt Tony’s samen met cacaoboeren en -coöperaties in West-Afrika om eerlijke prijzen te betalen voor cacao en om goede werkomstandigheden te bevorderen. De kleurrijke chocoladerepen staan symbool voor de ongelijke verdeling van de winst in de cacao-industrie.

Tony's Chocolonely jaarFAIRslag

Afgelopen maand presenteerde Tony's zijn nieuwste jaarFAIRslag voor 2022/2023. Het rapport laat o.a. de grootste groei in missiepartners zien voor Tony's Open Chain; 6 nieuwe bedrijven sloten zich aan bij Tony's missie, waaronder HEMA en Jumbo. Daarnaast ontvingen meer dan 17.000 boeren (20% meer, ofwel bijna 3.000 meer boeren dan vorig jaar) de prijs voor een leefbaar inkomen voor alle cacao die zij verkochten aan Tony's.

Tonys_jaarFAIRslag_2022-2023
Tony's jaarFAIRslag 2022-2023

Hoger inkomen cacaoboer, significant minder kinderarbeid

In 2022-2023 hebben cacaoboeren uit Côte d'Ivoire die aan Tony's Open Chain cacao leveren, hun inkomen met 51% verhoogd dankzij de premies die Tony's Chocolonely betaalt voor een leefbaar inkomen. Dit resulteert direct uit de hogere prijs die Tony's en zijn missiepartners betalen, die 50% hoger ligt dan de door de regering vastgestelde minimumprijs en hoger is dan de Fairtrade-premie. Momenteel ontvangen 17.740 boeren via Tony's Open Chain deze hogere prijs, bijna 3.000 meer dan vorig jaar (+20%).

Het percentage kinderarbeid ligt significant lager bij de partnercoöperaties van Tony's Open Chain: 10,5% versus het industriegemiddelde van 46,7%. Bij coöperaties waarmee Tony's langer dan 3 jaar samenwerkt, is dit percentage nog lager: 4,4%. Dit benadrukt dat het betalen van een hogere prijs voor cacao, onder andere via Tony's samenwerkingsprincipes, kan helpen bij het succesvol beëindigen van kinderarbeid in de cacaoketen.

Lagere CO2-voetafdruk

Tony's Chocolonely heeft een lagere CO2-voetafdruk bereikt doordat hun keten vrij is van ontbossing. In Ghana was de CO2-uitstoot 87% lager en in Côte d'Ivoire 95% lager dan andere cacao uit dezelfde regio. Tony's heeft zich gecommitteerd aan het maximale wetenschappelijke CO2-reductiedoel voor SME's (42% in 2030).

6 Nieuwe missiepartners

Dit jaar zijn 6 nieuwe partners, waaronder HEMA en Jumbo, toegetreden tot Tony's Open Chain, waardoor alle grote Nederlandse supermarktketens deelnemen. De hoeveelheid chocolade gemaakt van 100% traceerbare cacao en waarvoor een leefbaar inkomen is betaald, groeit daardoor.

Een nieuwe impactbelofte

Tony's kondigt zijn nieuwe impactbelofte aan: "Samen maken we een einde aan uitbuiting in cacao", waarbij alle vormen van uitbuiting worden aangepakt. Dit omvat onder andere het gebrek aan leefbaar inkomen, kinderarbeid, illegale arbeid en ontbossing.

Record omzetgroei

Tony's heeft een recordomzetgroei van 28 miljoen euro bereikt, met een totale netto omzet van ruim 150 miljoen. Belangrijke factoren waren de lancering van Tony's Lil' Bits en sterke omzetgroei in het VK, de VS en Duitsland.

Copyright en eigendom afbeeldingen: Tony's Chocolonely jaarFAIRslag

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....