Ryan Reynolds verkoopt Aviation Gin voor $610 miljoen aan Diageo

Ryan Reynolds verkoopt Aviation Gin voor $610 miljoen aan Diageo

Vorig artikel Volgend artikel

Er zijn allerlei bekende (Hollywood)sterren die in een eigen drankmerk zijn gestapt. En eigenlijk zijn er daar drie heel succesvol van: Dan Aykroyd (Ghostbusters) met Crystal Head Vodka, Dwayne ‘The Rock’ Johnson met Teramana tequila en Ryan Reynolds met Aviation Gin. En die laatste heeft dit verzilverd door zijn ginmerk voor 610 miljoen dollar te verkopen aan de grootste drankproducent ter wereld, Diageo.

Hoewel de meeste Hollywoodsterren natuurlijk de meeste knaken verdienen met het maken van films en series, laat onder meer deze deal zien dat het verdienmodel rondom een eigen drankmerk best lucratief is. Reynolds maakte dankzij de ondernemingsdivisie van zijn impresariaat WME (nu Endeavour) kennis met Aviation Gin.

George Clooney

Het is niet de eerste beroemdheid die zijn zorgvuldig opgebouwd drankmerk verkoopt aan Diageo. Een paar jaar geleden verkocht George Clooney zijn tequilabedrijf Casamigos Tequila dat hij op had gericht met Rande Gerber en Mike Meldman aan de drankproducent. Met die deal was 700 miljoen dollar gemoeid en kon op basis van prestaties nog eens 300 miljoen dollar extra opleveren.

Bijzondere deal

Ook nu betaalt Diageo een premium prijs, naar schatting is het totaalbedrag van de deal 610 miljoen dollar. Daarvan wordt 335 miljoen vooruit betaald en de rest van het bedrag hangt samen met de verkopen van Aviation Gin. Ryan Reynolds is in ieder geval verheugd met de acquisitie door Diageo.

In een statement laat hij weten: “Iets meer dan twee jaar geleden werd ik eigenaar van Aviation Gin, omdat ik meer van de smaak van Aviation houd dan van welke andere drank. Wat ik niet had verwacht, was het pure creatieve plezier dat ik haalde uit het ontdekken van een nieuwe industrie. Het merk laten groeien met mijn bedrijf, Maximum Effort Marketing, was een van de meest bevredigende projecten waar ik ooit bij betrokken ben geweest. Ik wil Diageo bedanken voor hun ongelooflijke team en passie. We zijn zo enthousiast over het volgende hoofdstuk van Aviation Gin, waarbij ik beloof dat je net zo weinig hoeft te lezen als nu.”

Wes van Geneijgen

Wes is editor-in-chief van Eatly.nl. Hij werkt als freelance journalist en copywriter. Is wakker te maken voor: goed eten&drinken of een toffe trip. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies