
Online supermarkt Picnic levert tijdelijk geen diepvriesproducten meer
Nog niet zo lang geleden had online supermarkt Picnic problemen in een distributiecentrum waardoor tijdelijk geen diepvriesproducten geleverd konden worden. Deze week wordt er overgetoept, ingegeven door de hoge gasprijzen, en is het tijdelijk niet meer mogelijk om diepvriesproducten te bezorgen. Dat komt door het droogijs dat niet meer leverbaar is vanwege de prijsstijgingen.
In een reactie aan het AD laat directeur Michiel Muller weten: “Wij vinden het een ingewikkelde situatie. We kunnen het niet meer als restproduct inkopen. Een andere methode heeft een heel andere impact op duurzaamheid en ongetwijfeld ook op de prijs.” Het droogijs wordt gebruikt in de karretjes van het bedrijf om diepvriesproducten koud te vervoeren.
Restproduct
De Noorse kunstmestproducent Yara heeft ondermeer een fabriek in het Zeeuwse Sluiskil. Bij het produceren van kunstmest blijft een restproduct over dat gasbedrijf Nippon (in Vlaardingen) om kan zetten in droogijs. Dat wordt dan weer door allerlei bedrijven gebruikt, waaronder dus ook Picnic.
Gasprijs
Door de gasprijzen in Europa heeft Yara de productiecapaciteit met 35% terug te schroeven in Europa. Dat heeft dus gevolgen voor de rest van de keten wat betreft het droogijs. Muller kreeg dan ook onlangs van zijn leverancier te horen dat er geen mogelijkheid meer was om droogijs te produceren, laat staan te leveren.
Alternatief
Dat noopte de online supermarkt om te zoeken naar een alternatief om producten bevroren te houden in de bezorgwagens, maar dat is nog niet gelukt. Daarom kunnen klanten vanaf 1 september geen diepvriesproducten meer bestellen. Tot hoe lang dit gaat duren is voor nu nog onduidelijk, want een duurzaam alternatief is er nog niet gevonden.

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl