Nieuwe labels op verpakkingen gaan voedselverspilling tegen

Nieuwe labels op verpakkingen gaan voedselverspilling tegen

Vorig artikel Volgend artikel

In de strijd tegen voedselverspilling heeft Too Good To Go een nieuwe slag geslagen. Het bedrijf bundelt de krachten met voedselproducenten als Unilever en andere internationale voedingsproducenten. Net als in twaalf andere Europese landen, komt het nieuwe ‘kijk, ruik, proef - voor je verspilt’ label standaard op hun verpakkingen.

Van het nieuwe label is bewezen dat het effectief is en het zorgt ervoor dat consumenten vaker op hun zintuigen vertrouwen in plaats van alleen op de THT-datum. Dat is heel belangrijk, want 10% van de voedselverspilling bij mensen thuis is te herleiden van een foute interpretatie van de houdbaarheidslabels.

THT en TGT

Uit verschillende onderzoeken blijkt al jaren dat het voor consumenten niet altijd makkelijk is om de THT- of TGT-datum op voeding juist te interpreteren. Geertje Zeegers van Too Good To Go hierover: “We moeten af van het idee dat voedsel niet meer eetbaar zou zijn als de houdbaarheidsdatum is verstreken. Ons onderzoek laat zien dat één op de vier Nederlanders het moeilijk vindt om te bepalen of iets nog veilig eetbaar is en de helft wel eens eten weggooit, puur gebaseerd op de THT-datum.”

Nieuw verpakkingslabel

Het nieuwe verpakkingslabel moet ervoor zorgen dat consumenten weer op hun zintuigen gaan vertrouwen. Dat is Too Good To Go al in twaalf andere Europese Landen gelukt. Vanaf 2018 zijn er 4.209 productcategorieën in Europa die het label dragen. In Nederland komt het als eerste op producten van onder meer: Unilever (Hellmann’s, Knorr, Unox, Calvé en Conimex), La Vache qui rit, St Môret en De Smaakspecialist (Smaakt, RAW Organic Food).

Wes van Geneijgen

Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies