Nederlandse supermarkten maken voedselverspilling inzichtelijk

Nederlandse supermarkten maken voedselverspilling inzichtelijk

Vorig artikel Volgend artikel

De Nederlandse supermarkten verkopen 98,3% van het voedsel dat in de schappen ligt. Dat wil zeggen dat 1,7% van de producten niet bij consumenten terechtkomt.

Zo blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Wageningen Universiteit & Research, supermarkten en het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit onder de vlag van stichting Samen Tegen Voedselverspilling.

Eerste keer

Het is de eerste keer dat er harde cijfers zijn die voedselverspilling inzichtelijk maken binnen de Nederlandse supermarktorganisaties. Daarvoor leverden vijf ketens zelf cijfers aan: Aldi, Plus, Jumbo, Lidl en Albert Heijn. Zij hebben samen 77,5% van de gehele Nederlandse markt in bezit.

Impact

De supermarktketens hebben de informatie zelf op basis van vertrouwelijk gerapporteerd aan Wageningen Universiteit & Research. Die hebben de data-analyse en opschaling voor de totale Nederlandse markt uitgevoerd.

Om de impact van de verspilling weer te geven is het belangrijk om te kijken naar het aandeel verspild voedsel ten opzichte van de inkoopvolumes. Vergeleken met de inkoop is het aandeel voedselverspilling: brood, afbakbrood en banket 7,7%; vers vlees en verse vis 2,9%, aardappels, groenten en fruit 2,7%, zuivel, eieren en gekoelde kant-en-klaar producten 1,4%.

Wes van Geneijgen

Hoofdredacteur van Eatly.nl. Freelance journalist en copywriter. Geniet van goed eten, drinken en een toffe trip. Mail: redactie@eatly.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies